יום חמישי, 1 בנובמבר 2012

עונת נדידה עונת דאיה


 שינוי מתרחש באוויר . הוא צלול יותר ,רווי משבים של אוויר קריר ומרענן , בשמים מתחילים לראות עננים ערמתיים (קומולוסים) והדואים מתחילים להסתובב במהלך השבוע עם הראש בשמיים ועינים נשואות לעננים ומפנטזים על סוף השבוע - על הרגע בו ימריאו בדאון ,ישאבו ויעלו בספירלה אל הלבן הלבן הזה ויזכו לטבול את קצה כנף הדאון בתצורות הצמריריות  הניפלאות האלה . כך ,עם הגעת הסתיו אחרי קיץ מעיק ומשעמם מבחינה מטאורולוגית אנרגיות חדשות זורמות בגוף הדואים וההתרגשות והשימחה מלווים  את הנסיעה לשדה כאילו היתה זו הפעם הראשונה .

כך גם הפעם עם הגעתי לשדה מוקדם בבוקר ,השמיים היו עוד צלולים אך בשעה שהוצאתי את ה 4XGML מההאנגר החלו להיראות אותם עננים ערמתיים ניפלאים באופק המערבי ויצרו צפייה ליום דאיה נפלא ומעניין .


טייסת הדאונים על רקע קומולוסים מפותחים - יש למה לצפות !


ה 4XGML שלי על רקע "רחוב" עננים


 עם ההכנות על גבי הקרקע להקות שקנאים ניראות ממריאות מהשדות ומתחילות לעשות דרכן למעלה בתנועה ספירלית תוך כדי "התברגות "והסתובבות בתרמיקה  אל עבר העננים .   עוד רגע אתחיל לעשות דרכי בדיוק באותם זרמי אויר עולים על מנת לאסוף גובה ולהתחיל לטייל בשמי העמק . היום יש לי תכנית לבקר בגלבוע , בגבעת המורה ומשם להרי נצרת ולתבור.

דאוני ההדרכה כבר מדווחים על  אטמוספיירה פעילה ואני ניגש לדאון להכנות אחרונות טרם הטיסה . תורי מגיע ,עליה למסלול , היקשרות למטוס הגורר ,CHECK LIST לפני המראה וחיש קל המטוס והדאון רצים על המסלול ואנחנו באוויר .
כבר בגרירה  ניתן לחוש את האטמוספיירה הפעילה בדמות " כיסי אוויר " מרובים המיצגים  גזירת רוח בין גושי אוויר עולים ליורדים . אני משתחרר מהמטוס ב 2000 רגל מעל הקרקע בתוך תרמיקה וממשיך לטפס . קצב הטיפוס טוב ואני מגיע לבסיס הענן הנמצא כעת ב 4000 רגל . את הקפיצה הבאה אני רוצה לעשות לכיוון הרי נצרת ומשם לכיוון התבור . על מנת לעשות זאת אני מחכה לסימנים של התחלת יצירת עננים מעל לנצרת והגבהה של בסיס הענן ( בסיסי העננים וגובה התרמיקות גבוהים יותר ככל שהיום מתקדם והקרקע מתחממת ויוצרת גושי אוויר חמים יותר ).

בשלב מסויים גובה בסיס הענן מגיע ל 4500 רגל ואני מחליט לבצע את לג הטיסה לכיוון הרי נצרת .
המטרה באופק - רחוב עננים מעל הרי נצרת
בטיסה לכיוון נצרת אני לא מאבד הרבה גובה , האוויר פעיל גם באזורים "כחולים" נטולי עננים ואני מאבד רק 500 רגל . מעל נצרת התרמיקות חזקות ואני עולה לגובה של 5000 רגל . משם משתרע רחוב עננים . ממש אוטוסטראדה עד לתבור .
ענני הקומולוס נוצרים מזרמי אוויר עולים . כשיש רוח מסתדרות התרמיקות עם הרוח ונוצרת שורה של עננים להם אנו קוראים "רחוב " לאורך רחוב כזה ניתן לדאות ולזכות בעילוי כמעט רצוף.

אני מתקרב לתבור . הוא ניראה כל כך קטן מלמעלה . לאורך הכביש המתפתל עד למנזר ניתן להבחין בעמדת ההמראה של המצנחים וגלשני האוויר (עיגול אדום בתמונה) . אני מבחין בכמה מהם מתרמלים בגובה העמדה וקצת מעליה , אני נורא רוצה לתרמל ביחד איתם אך הם רחוקים ממני .

התבור מה 4X-GML - כל כך קטן , כל כך יפה
 אני ממשיך להסתובב מעל לתבור ומצלם אותו מכל כיוון . בשלב מסויים אני ממשיך להתקדם לכיוון גבעת המורה ומשם לגילבוע ועוד חוזר בחזרה לתבור לבדוק אם המצנחים והגלשנים עלו אך עדיין אני לא רואה אף אחד בגובה .
המון עופות דורסים ,חסידות ושקנאים אני פוגש באוויר . את השקנאים פוגשים בגבהים נמוכים יותר . את החסידות והדורסים פוגשים בבסיסי הענן . האוויר רווי עופות וצריך להיזהר לא להתנגש בהם .  מדי פעם קבוצת עופות מתרמלים מסמנת לי את אזור העילוי החזק ביותר ואני נענה לרמזים בשימחה וטס לתרמל איתם  לבסוף לאחר שעתיים של טיסה מהנה אני מחליט לנחות . 

צריך עוד לנוח קצת לפני התצפית על הכפולים בלילה :-)


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה