יום רביעי, 13 ביוני 2012

הספרייה

בהתחלה שאתה ניכנס לתחביב אתה רוצה להכיר את השמיים ואז אתה קונה אטלס-  אטלס שמים כללי . ואז אתה מגלה שאתה נמשך לצייד פרפרים  בשמי הלילה - ערפליות פלאנטאריות  ואתה מחפש מגדיר לפרפרים וקונה ספר המתמחה בצייד פלאנטאריות ודרכי היווצרותן .  לאחר מכן אתה מגלה את עולם הכפולים ואין תענוג גדול יותר מלהושיט את היד למדף הספרים לפני השינה  לאחוז בספרה הניפלא שלSissy Haas  הרי הוא  Double Stares for small Telescopes , להיכנס לרשימת המומלצים ולתכנן את הציד של מחר בלילה . מהר מאוד אתה לומד על דמויות כמו Admiral William H. Smyth שכתב את ה Bedford Catalogue ב 1844 ומת לקרא אותו בעצמך מאחר וציטוטיו מוזכרים מעל מיטב הרשימות האסטרונומיות .   ואז ציטוטים נוספים מתוך יצירות קלאסיות  כגון Astronomy with an Opera Glass של Garrett Serviss מושכים את  תשומת ליבך ואתה מתחיל לחפש איך לשים את ידך על עותק ממנו .   וכך לפני שאתה מרגיש צומחת לה אי שם באחת מפינות הבית -ספריה אסטרונומית .


הספריה . טוב נו ..חלק ממנה


 אני מאוד אוהב ספרים . לא פחות מטלסקופים .ובכל תחביב שלי אני מקפיד להחזיק את הספרים המובילים בתחום אך אני חיב להודות שבתחום האסטרונומיה עולה התשוקה הזו שלי על כל התחומים האחרים   אני באמת ובתמים חושב שלכל חובב אסטרונומיה צריכה להיות ספריה טובה והספרים הנימצאים בה משמשים לא רק לביצוע "תצפית כורסא " בסלון הבית בה אני נודד על המפות , מוצא ולומד מטרות וקורא אודותיהן אלא גם כלים לתיכנון התצפית הבאה .

ישנם פרסומים שלדעתי כל חובב אסטרונומיה צריך להחזיק בבית ואזכיר כאן רק כמה מהם בקצרה מאחר ואני מתכוון להרחיב על כל אחד מהם בעתיד :


  Sky & Telescope Pocket Sky Atlas

אין דבר מעצבן יותר מאשר להיאבק עם מפות שמים גדולות המתנופפות כמפרש בכל רוח קלילה והופכות לסמרטוט כאשר הלחות מתחילה לעלות  . שולחן התצפית העמוס גם כך בעיניות ושאר אביזרי תצפית צר מלהכיל אותן.
האטלס הנ"ל קטן וחביב שנידמה שתוכנן ע"י חובב מנוסה שסבל לא מעט מהמפות המסורתיות  ישב וחשב כיצד ליצור אטלס שיענה על דרישות החובב הממוצע מבחינות של גודל נוח , דפים עמידים  שלא יהרסו בלחות ולא יעופו ברוח ,קיפול נוח וקל של הדפים ופירוט המאפשר תצפית רצינית הכוללת את המיטב בשמיים ומעבר לכך גם לחובבים המצוידים במכשירים נדיבי מפתח המחפשים מטרות אתגריות .  עשו לעצמכם טובה והצטידו באחד כזה .


Pocket Sky Atlas אי אפשר שלא לאהוב אותו


Burnham's Celestial Handbook

יצירת מופת  שהשפעתה עלי חורגת הרבה מעבר לקיום הפיזי של שלושה כרכים  הסוקרים את כל קבוצות הכוכבים בחצי הכדור הצפוני . רק השם Burnham או מראה שלושת הכרכים המונחים על המדף לצד מיטתי מעלים בי זיכרונות מתוקים מתחילת דרכי כאסטרונום חובב המעלעל בהם בחרדת קודש בספרית היחידה לנוער שוחר מדע במכון ויצמן .  שקוע בסיפורים המקדימים לכל קונסטילציה הכוללים עירבוב של מיתולוגיה יוונית , סיפורי הוביטים ופנטזיה בהם הקבוצות מוזכרות  ופריטים ארכאולוגים הקשורים בהן. כל הנ"ל מקדימים טקס עשיר הכולל עירבוב של תיאורים תצפיתים בהם מצוטטים טובי האסטרונומים בהווה ובעבר עם פרטים מדעים רבים על העצמים המענינים בכל קבוצה .
העירבוב הנ"ל יותר אווירה קסומה בעת הקריאה בספר ולעיתים ממש כיף לקרא בו עם פנס מתחת לשמים זרועי כוכבים או בחדר חשוך לאור מנורת הלילה . הספר הנ"ל כשפורסם בשנות ה 60 נחשב לאוצר בלום של מטרות בקרב חובבים שהיו מצוידים בטלסקופים בעלי מפתח של 6 איט"ש . מאז קיבלו החובבים "עינים" טובות יותר (ראה בהמשך) וחלק מהמידע המדעי הפך למיושן  . למרות זאת . מהווה הספר ציון דרך ויצירת אומנות ועדיין מצוטט על ידי טובי הכותבים בתחום האסטרונומיה התצפיתית .לדעתי אין ספריה אסטרונומית  מושלמת ללא שלושת הכרכים הנ"ל .
סיפור חיו של Robert Burnham  מעניין ,עצוב ומרתק לא פחות וראוי ל פוסט ניפרד שעוד יבוא .
אין עוד ספר שהשפעתו עלי דומה לזו של הספר הזה וכל פעם שעיני ניתקלת בו אני מתמלא אושר על עצם היותי חובב אסטרונומיה . מומלץ ביותר !



יצירת מופת
 The Night Sky Observeres Guide Vol 1&2

הכל החל ביום בהיר אחד כאשר האחות Deanna Sanner שמה לב שאחד מהמטופלים בחדר ההמתנה של המרפאה בה עבדה קורא כתב עת שהיה לה מוכר  לה מהבית . זה היה גליון של Sky & Telescope שבעלה Glen Sanner נהג לקרא באדיקות . למטופל קראו George Kepple ו Deanna החליטה להפגיש בינהם . המפגש בין Glen ל George ששניהם מסתבר היו תצפיתנים נילהבים הוליד את ה "תנ"ך" של האסטרונומים התצפיתיים . יצירה זו בת 2 כרכים ,אחד לחורף ואחד לקייץ מהווה סקירה נירחבת של מגוון מטרות בכל קבוצת כוכבים , גם כפולים וגם DSO הכוללים ציורים, צילומים ומפות איתור מפורטות . ישנו תיאור של כל עצם כפי שניראה דרך מגוון מפתחים . שני הכרכים  נותנים מענה למהפיכה הדובסונית שהחלה בתחילת שנות ה 80 והובילה לכך שמפתחים של 8 אינט"ש ומעלה ובעיקר בתחום של 12-16 אינט"ש היו מחזה נפוץ בתצפיות חובבים . עד אז שלט בכיפה ה Burnham's Celestial Handbook שנתן מענה למטרות המתאימות למכשירים בעלי מפתח של 6 אינט"ש שנחשבו למכשיר מכובד עד סוף שנות ה 70 .

התנ"ך
הטלסקופים הדובסונים נדיבי המפתח פתחו את השמיים בפני החובבים ואין ספור מטרות שהיו עד אז נחלת מצפים מקצועים בלבד היו בהישג ידם  אך לא היתה הספרות המתאימה שתנחה את החובב בים האפשריות החדשות . על צורך זה בדיוק בא לענות ה NSOG והוא עושה זו בצורה ניפלאה . מגוון המטרות המוזכר (2104 כפולים ,2030 גלקסיות ,127 פלאנטאריות ,550 צבירים פתוחים ,92 צבירים גלובולרים) ועוד מיני חיות שמיים עד לסך כולל של 5541 אוביקטים מספיק על מנת להעסיק חובב אסטרונומיה ואף את צאצאו ,אם יחפוץ בכך, למשך כל ימי חייהם . אני ממליץ על שני הכרכים כחובה לכל מי שמחשיב עצמו אסטרונום תצפיתי רציני .

Deep Sky Wonders -Walter Scott Houston

יש שקוראים לו Scotty אך יש כאלה שיקראו לו הטרובדור של האסטרונומיה הנודד בין מסיבת כוכבים אחת לשנייה , מסתובב בין החובבים , תורם מנסיונו ומשרה בעצם נוכחותו קסם על הצופים . במשך שנים   כתב במגזין Sky & Telescope את הטור הניקרא בשקיקה ע"י כל חובב - Deep Sky Wonders  - טור העוסק באסטרונומיה תצפיתית טהורה . כל פעם שאני מקבל את המגזין  לידי . זה המקום שאני מדפדף אליו מיד לאחר קריעה חסרת סבלנות של עטיפת הנילון . היום כותבת את הטור Sue Franch הניפלאה אך שנים רבות  ניכרה טביעת עטו של scotty בטור שהיה עירבוב של חוויות תצפית אישיות , רשמי תצפיות של אחרים שנישלחו אליו מכל קצווי תבל ,הגיגים על השמיים ועל העצמים הניפלאים הנימצאים בהם  לא פעם העמיד אתגרים בפני הקוראים ואלה נענו לו  באדיקות ושלחו רישמיהם אליו .  לאחר מותו פורסמו מבחר מרשימותיו בספר הנ"ל.  לא תמצאו ספר דומה מבחינה זו שהקריאה בו היא כמו סיפור , כל עונה והסיפור שלה , כל עונה והעצמים המיוחדים והאתגריים שלה . הכתיבה היא בגובה העינים של החובב ובשפתו . אני זוכר שמצאתי את הספר בחנות ב ניו יורק וקראתי את כולו במשך כל זמן הטיסה חזרה לארץ . מיותר לומר שהטיסה עברה כהרף עין  ומיותר לומר שקריאת הספר היא חוויה לכל חובב.

Scotty 1912-1993

את הספר האחרון אזכיר לא משום שאני חושב שיש לו ערך מעל לאחרים בספריתכם אלא משום שלכל אחד יש את הספר המיוחד שיש לו ערך רגשי . זה יכול להיות האטלס הראשון שלכם בעזרתו למדתם את השמיים או הספר הראשון בעזרתו למדתם על חורים שחורים  או פשוט זה שבזכותו הפכתם את התחביב לתשוקה וחלק מחייכם.  אצלי זה ספר הכיס שסחבתי בכיס של מדי ה "ב" שלי במשך כל הטירונות . הספר הזה עשה איתי את הפזצטות ,המסעות הניווטים השמירות ושאר תענוגות  .


  ה Pocket Sky Guide  שאתם רואים למעלה עבר את כל אלה ואם תביטו היטב על קצות העטיפה תבחינו בכך . הסוד הוא שדפיו ועטיפתו קשיחים ולכן הוא לא ניראה  גרוע כפי שאתם אולי יכולים לצפות . הלילות החשוכים  בניווטים ובשמירות קיבלו משמעות נוספת בעזרת הספר הזה בכיס  ופנס L עם פילטר אדום.  אין לו כיום כל משמעות תצפיתית פרקטית לעומת  ההיצע האחר בספריתי אך עדין אני מדפדף בו מדי פעם ולו רק להריח את ריח ה "טירונות " שהוא עדיין שומר בין דפיו.

עוד רבים הספרים בספריה  אך קצרה היריעה מלהזכיר את כולם ועוד אזכיר אותם בעתיד .  אם היה ניגזר עלי לבחור כמה לקחת איתי לאי בודד כניראה  שאת המוזכרים למעלה היתי לוקח (  איזה טלסקופ אקח לשם ? על זה עוד אכתוב בעתיד ...) .

עושה טוב לטפח ספריה אסטרונומית בבית . כל אחד מכם יטפח אחת כזו  אם ירצה או לא לצד מגוון עיניות וטלסקופים  אם ישאר מספיק זמן בתחביב .אני נהנה לדעת שיש לי את כל הכוכבים ,הגלקסיות והערפליות מונחים על המדף קרוב אלי  במקום אחד וכל מה שאני צריך לעשות הוא להושיט יד ולקרא עליהם .   לא בא לכם גם ?

שמיים צלולים

אמיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה