יום רביעי, 27 ביוני 2012

תרגיל עוקץ

הקיץ מביא עימו מראות ניפלאים של שביל החלב ובעיקר  של מרכזו באזור קשת - עקרב . האזור הזה עולה מעל האופק המערבי בשעות הלילה המוקדמות והאסוציאציות הראשונות של שיטוט באזור עשיר זה הוא של צבירים כדוריים רבים , צבירים פתוחים ,ערפליות פלאנטאריות וערפליות מפוזרות אך אני דווקא רוצה להסב תשומת לבכם לכמה כפולים מענינים חלקם קלים וחלקם אתגריים כל אחד בדרכו שלו.
סדרו לכם את הטלסקופ בגובה המתאים לאזור המטרה ואף כיסא בגובה נוח . לא תצתרכו להזיז אותם הרבה מאחר וכל נושאי פוסט זה מרוכזים באזור אחד הלא הוא ראש העקרב .



Scorpius מקשט את מרכז שביל החלב

 אנטארס הכתום והבוהק הלא הוא Alpha Scorpi לוכד מייד את העיין באזור זה אך האם הקדשתם זמן למבט מעמיק יותר בענק האדום מלבד מבט בעיין בלתי מצויידת או מבט חטוף מבעד לעינית הטלסקופ ?    לא הרבה מודעים לכך שאנטארס מחביא באורו הבוהק שותף .  מדובר במערכת כפולה וצמודה יחסית (2.9 שניות קשת )  כאשר אנטארס הבוהק (1.2 מגניטיודה) מחביא מתחת ל"כנפי אורו" שותף חיוור יותר (5.4 ).  ישנן עוד מערכות כפולים דומות ואתגריות הכוללות כוכב מרכזי בוהק המקשה על ההבחנה בשותף כאשר אבי טיפוס ידועים הרי הם  SIRIUS ו RIGEL  בשמי החורף . עובדה נוספת ההופכת את אנטארס לאגוז קשה לפצוח היא המצאותו יחסית נמוך מעל האופק גם כשהוא מגיע למרידיאן (קוו דמיוני על כיפת השמיים המחבר את הצפון והדרום והעובר דרך הזניט -נקודה על המרידיאן הנמצאת בדיוק מעלינו)
עובדה זו גורמת לכך שאנו תמיד מתבוננים באנטארס דרך שכבה עבה של אטמוספירה על זרמי האוויר הטורבולנטים שבה ולכן דרך הטלסקופ יראה אנטארס "רוקד ומנצנץ" ויסתיר את השותף הירקרק החיוור והצמוד .

אטמוספיירה יציבה וטלסקופ מקולמץ  יעשו את הקסם

על מנת לחשוף את השותף תצתרכו אטמוספיירה יציבה וטלסקופ מקולמץ היטב . אטמוספירה יציבה ניתן להשיג בשעות הבוקר המוקדמות כשנירגעים זרמי האוויר או בעת רמה הנמצאת באזורינו ויוצרת אפילו אובך קל (ה TRANPARENCY גרוע אך ה SEEING מצויין) . או אז יתרחש הקסם . בהגדלה של 150-200X תראו את שותפו הירקרק כחלחל היוצר קונטרסט יפה עם אנטארס הכתום , לי יצא כמה פעמים לחזות בקסם כפי שמתואר היטב באיורו של Jeremy Perez למעלה . ישנם פטנטים נוספים לצפיה בזוגות כנ"ל : צפיה בליל ירח או עם דימדומי ערב כאשר רקע השמיים הבהיר מקטין את הקונטרסט בין אור הכוכב הבוהק לרקע ומגלה לעיתים את השותף .שיטה נוספת היא שיטת ה"דריפט" - הוציאו את הכפול   ממש אל מחוץ לשדה הראייה של הטלסקופ ותנו לו להיסחף בחזרה . הטריק הוא להבחין בשותף ממש כשהכוכב המרכזי יוצא אל מחוץ לשדה הראייה או ממש טרם כניסתו שיטה זו דורשת ידיעה מראש היכן נימצא השותף החיוור יחסית למרכזי .

בית ספר לכפולים Scorpius

לאחר המשימה האתגרית הגיע הזמן להרגע עם כפול נחמד וסימפטי שלא דורש תנאי אטמוספירה יציבים ואף לא טלסקופ מקולמץ למשעי הרי הוא Beta Scorpi - זוג כחולים בגוונים שונים בהפרדה נוחה של 13.6 שניות קשת . האחד כחול בוהק (2.6 ) והשני כחול חיוור יותר (4.9)  הרי אתם  חוזים באחד מהכפולים היפים והנוחים השמיים . הרגעו עם כפול זה מכיוון שהכפול הבא Nu(14) Scorpi מהווה שוב אתגר לא פשוט אך מהנה וטומן בחובו הפתעה שהרי מדובר ב כפול - כפול !  . את Nu ניתן למצא בקלות בעיין אף מפרברי העיר . הפנו מבט קצת שמאלה מ Beta  . הכוכב הבהיר הבא שאתם רואים הרי הוא Nu .  לאחר שמירכזתם את הכוכב בפיינדר והבטתם בעינית תראו שני כוכבים המופרדים בקלות במרחק של 44 שניות קשת אחד מהשני . מבט חודר יותר ועליה בהגדלה יראו את אחד מהכוכבים כמורכב משני שותפים צהובים במרחק של 2.3 שניות קשת אחד מהשני .

כפול כפול ב Scorpi



 הכוכב השני יראה בהגדלה גדולה מעט מוארך אך אם האטמוספירה יציבה יהריאות טובה ניתן להבחין בשני דיסקות לבנות כמעט במגע במרחק של סביב שניית קשת אחת מהשניה . לילה נדיר כזה היה בתצפית שקימנו גלעד רותם ואני מחצר ביתו בתמרת . ב ברפרקטור 90 ממ שלי (TMB90SS  ) ניראו שני הזוגות כאשר הקשה יותר ניראה כשני נקודות לבנות הנוגעות זה בזה אך דרך המכשיר של גלעד -שמיטד קסגריאני 8 אינט"ש ניראו השניים מופרדים עם טבעת דיפרקציה יפה המקשטת כל אחד מהם - מראה מדהים !!

את המטרות הנ"ל ניתן לנסות שוב ושוב בלילות הקיץ החמים עד שהתנאים האטמוספירים יאפשרו לגלות את סודות הכוכבים.

בהצלחה ושמיים צלולים

אמיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה