יום רביעי, 25 באפריל 2012

על קארל סאגאן

השם קארל סאגאן ובמיוחד סדרת הדגל המקושרת לשמו מעוררים אצלי זכרונות מאי שם בשנות ה 80 - השנים בהן התחלתי להתעניין באסטרונומיה .
אז, לפני עידן צלחות הלווין והכבלים היה קיים רק ערוץ טלוויזיה אחד ומיותר לומר שלחובב אסטרונומיה צעיר ונימרץ לא היה לו הרבה מה להציע ...  . מאחר והישראלי הממוצע מצא אז את מפלטו בלנסות ולקלוט את שידורי שכנתינו ירדן עליתי יום אחד על תכנית שריתקה והפתיעה אותי - Cosmos .

לראשונה ראיתי של המסך אדם נילהב שהסביר בתנועות ידים רחבות על החלל, היקום, הכוכבים ואיך הכל מתחבר אלינו כאן על האדמה .   משהו באדם, בצורת דיבורו, בהתלהבות ריתקו אותי אל המסך   והכל היה עטוף בצילומים, גרפיקה מלהיבה ומוזיקת רקע חללית של Vangelis . מצאתי אוצר !!

אני זוכר שהתכנית שודרה אי שם בסביבות 8 בערב בדיוק ביום בו התקיים חוג האסטרונומיה במכון ויצמן למדע בו לקחתי חלק כך שהיו לי בדיוק 30 דקות  לעלות על האופניים , לגמוע את מספר הקילומטרים עד לבית הורי ,לשחק עם האנטנה עד לקבלת קליטה טובה ולהתישב מתנשם ומתנשף מול הטלוויזיה ולגמוע בשקיקה את דברי האיש המתלהב .

Carl Edward sagan  נולד ב 1934 , היה פרופסור לאסטרונומיה ועמד בראש היחידה למדעים פלאנטארים באוניברסיטת Cornel . הוא מילא תפקיד חשוב  בפרויקטים הקשורים לחלליות שנישלחו לחקור את כוכבי הלכת ובינהם Mariner Voyager ו Viking .  הוא הצביע על קיום "אפקט החממה "  על כוכב הלכת נגה ואף חישב את הטמפרטורות הפנטסטיות על פניו. אך בצד עיסוקין המדעים ה"רציניים" הוא עסק ללא לאות בצד ה"פופולרי" של האסטרונומיה ופעל ללא לאות להבאת המדע ובעיקר האסטרונומיה אל הציבור הרחב.

תחת חגורתו ניתן למצא ספרים רבים בינהם ניתן לציין את The Dragons of eaden את Brocas Brain את Contact ועוד . ב 1978 קיבל אף את פרס פוליצר לספרות .

גולת הכותרת בפעילותו היא הסדרה הטלוויזיונית בת 13 הפרקים Cosmos  העוסקת ביקום,היווצרות החיים והיכן אנו משתלבים בכל זה . הסדרה דורגה בזמנו כניצפית ביותר על ידי הציבור האמריקאי ומעריכים שניצפתה ביותר מ 60 ארצות ועל ידי 3% מאוכלוסיית העולם . בסדרה זו טבע קרל סגאן את מטבע הלשון -We Are All Star stuff
ממליץ על הסדרה , על הספר ועל הדיסק עם פס הקול הניפלא .

קרל סאגאן נפטר ב 20 בדצמבר 1996 לאחר מאבק ממושך במחלת הסרטן.

 אצלי ,הוא תמיד יעורר זכרונות ילדות מתוקים מתחילת דרכי האסטרונומית .



קלאסיקה - הרגע בו ניטבע המושג "We are all star stuff " . תענוג צרוף .   הגרפיקה,פס הקול של ואנגליס ,ובעיקר המסר של סאגאן בסוף - כל כך רלוונטי ..... :

ו

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה