יום שישי, 27 באפריל 2012

Epsilon Bootes הנה הוא מגיע !

בכל עונה  של השנה  יש את כפול המוטיבציה .   אתם שואלים את עצמכם מהו כפול המוטיבציה ?  ובכן , זהו אותו כפול שיש בו מעט מהכל -  שילוב צבעים יפה לעיין ,  שילוב בהירויות מעניין , הפרדה שאינה בלתי אפשרית אך מספיק מאתגרת על מנת שידרשו תנאים אטמוספיריים יציבים על מנת לצפות בכפול במלא הדרו ולבסוף...אחד כזה שלא קשה לאתר אותו וניתן לראותו בעיין בלתי מזויינת אפילו מהעיר תחת תנאי זיהום אור .
ואז למעשה  כל ערב לעת השקיעה בדיוק כאשר ניתן כבר לראות את הכוכבים הראשונים בשמיים אני יוצא לגינה על מנת לבחון את "פקטור הניצנוץ" אני מתבונן תחילה בעיין על העצמים הבהירים ביותר- לדוגמא בעונה זו- נגה , סיריוס ,קסטור ופולוקס . קפלה  ובוחן עד כמה אורם יציב . אם האור אינו יציב והם "מנצנצים" סימן שהאטמוספיירה טורבולנטית והתנאים אינם במיטבם להפרדת כפולים .  אם התנאים ניראים נכונים זה הזמן להוציא את הטלסקופ כאשר המטרה הראשונה בד"כ ולמעשה הסיבה העיקרית לכל הטירחה הוא "כפול המוטיבציה " - איך יראה היום ? האם ההפרדה תהיה חדה ונקייה? מהיא ההגדלה המינימלית בו ניתן יהיה להפרידו ?    
Epsilon Bootes  הוא אחד הכוכבים היוצרים את המעוין או ה"עפיפון" של קבוצת הכוכבים Bootes או בשמה העיברי "רועה דובים"  אשר בבסיסו נמצא הכוכב הבהיר ביותר בקבוצה זו הרי הוא Arcturus . מספור הכוכב הינו 36 בקבוצה זו וגם כך ניתן למצאו במפה . שם נוסף לכוכב הוא IZAR


מדובר ב "כפול מוטיבציה" קלאסי העונה לכל ההגדרות הנ"ל - הכוכב הראשי הינו בבהירות של 2.5 ואילו השותף בבהירות של 4.9 כאשר ההפרדה בינהם היא 2.8 שניות קשת - כבר מנתונים אלה אתם יכולים להבין שההפרדה היא אתגרית ודורשת תנאים אטמוספירים יציבים שאם לא כן הכוכב החלש נחבא אי שם בשולי  אורו המרצד של השותף הבהיר יותר .
כאשר התנאים נכונים ויציבים ניתן לצפות בתמונה היפה של הכוכב המרכזי בגוון צהוב /זהב וממש לידו , כמעט נושק  אליו אך עדין ניתן לראות פס שחור דק בינהם את השותף בגוון ניפלא שתואר על ידי צופים ומחברים שונים כ בורדו /סגול /כחול-ירוק.  הדיווחים השונים על צבעי כוכבים אינה זרה לעולם הכפולים ונובעת ככל הניראה משילוב של צפיה בטלסקופים בעלי מפתחים שונים,בתנאים אטמוספיירים שונים וברגישות אישית של הצופה לצבעים.
ציור ע"י Jerremy Perez

עוד במאה ה 19 מתאר  Admiral William Smithאת הצבעים בספרו The bedford catalog כ pale orange ו sea greenאת עובדת היותו  כפול גילה W.Struve ב 1829 וכל כך התפעל מיופיו שכינה אותו בשם "Pulcherrima "  שמשמעותו בלאטינית "היפה" או "הניפלא" ואכן הוא ראוי לשם זה !!

את קבוצת רועה דובים תמצאו עולה גבוהה באופק המזרחי וניתן כבר לצפות  בכפול בשעות הערב המאוחרות . רצוי לחכות   עד שהקבוצה קרובה כמה שיותר לזניט על מנת לחדור כמה שפחות אטמוספיירה מה שיבטיח הפרדה יפה וחדה .
ממליץ לעבוד על הגדלות X  80-100 אם כי ניתן לנסות גם בהגדלות צנועות יותר .

תהנו

שמיים צלולים





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה