יום שבת, 28 באפריל 2012

הפרופלור של M13

M13 הוא הצביר הגלובולרי המוכר והניצפה ביותר בחצי הכדור הצפוני , למרות שיש כאלה שידברו בזכות M22 או אומגה קנטאורי אך הנ"ל אינם עולים מספיק גבוה ועדיין M13 הוא הראשון המבזיק במוחו של כל חובב השומע את המילה "צביר גלובולרי".
המבנה הניפלא של M13 גורם לכולנו וותיקים כמתחילים, אשר להם זה המבט הראשון בצביר ,לעצור את נשימתינו כאשר אנו מציצים דרך העינית אך מעטים מאיתנו לוקחים את הזמן ומנסים ללמוד ולבחון את הצביר במשך זמן ארוך ולעמוד על הדקויות של מבנה הליבה שלו.
LORD ROSSE תאר במאה ה 18 את גרעין הצביר ושם הוא מספר על מעיין פסים שחורים ודקים המפריעים לרצף העצום של הכוכבים בליבתו . בבחינה קפדנית של הצביר תחת שמים חשוכים מבחינים בכשלושה פסים עיקריים הניפגשים בנקודה אחת OFF CENTER לכיוון דרם מזרח. הצורה הזו ניקראת צורת ה "Y" או ה "פרופלור" ולא ברור אם מדובר במבנה בתוך הצביר או לפניו.



כאן צריך להמצא הפרופלור . בצילום ,עקב "שריפת " הליבה אובד האפקט.

שלא תחשבו שה"פרופלור" ייזנק אל מול עינכם מיד שתצפו בצביר ! המראה הזה מהווה נושא לדיון וויכוח בין חובבים תקופה ארוכה מאז ניתגלה על ידי הלורד. מצד אחר המבנה קשה לצפייה בטלסקופים במפתח נמוך שאינם מסוגלים להפריד את ליבת הצביר מספיק לעומק. מצד שני, לא לחינם לא הבחנתם ברור במבנה בצילומים של M13 שראיתם מכיוון שהצילום נוטה "לשרוף" את ליבת הצביר עקב חשיפת יתר או שעושר הכוכבים המופיע שם "מטביע" את הפרופלור לכן בזמן בין התחלת עידן הצילום האסטרונומי המקצועי ועד שבידי חובבים היו המפתחים המתאימים לאתר אותו (בעיקר דובסונים) נעלם ה "פרופלור" מהספרות.
WALTER SCOTT HOUSTON מספר שהעלה את אתגר ה"פרופלור" עוד ב 1953 בפני החובבים אך אף אחד לא דיווח עליו כניראה עקב העדר מכשירים בעלי מפתח בידי חובבים אז.
עם חלוף השנים הופך ה"פרופלור " למראה יותר ויותר קל לאחר שמכשירים גדולים הופכים עניין של שגרה אצל חובבים ובתנאי ריאות טובה ניתן להתחיל להבחין בו החל ממפתח של 8 אינט"ש כאשר X200 היא ההגדלה המדווחת כאפקטבית ביותר.
יש לצפות בתשומת לב ולחפש מקטעים כהים המפריעים לרצף הכוכבים.

כאמור בצילום נדיר שתראו את הפרופלור ולכן על מנת לקבל מושג איך הוא ניראה בעיין יש לחפש רישומים של צופים- שם בא לידי ביטוי כושר ההפרדה של העיין והראייה המוסבת .  ראו לדוגמא הרישום של אחד הטובים שבהם - הרי הוא מיכאל וולסוב ידידינו  באתרו http://www.deepskywatch.com/Astrosketches/messier-13-sketch.html
שימו לב לפרופלור הניראה היטב באזור הימני התחתון OFF CENTER .

אז הנה אתגר ויזואלי ללילות הקיץ החמים הקרבים אלינו עם מגוון עצמים חדשים לצוד ובעיקר זוהי עונת הצבירים גלובולרים  עליהם יגיע פוסט ניפרד .

שמיים צלולים

אמיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה