יום שבת, 21 ביולי 2012

התשעימים

" אני יושב בחרטומו של מטוס קרב מין הטובים בעולם ,ציפור דרור על קולית . חצי גופי העליון מוקף בחופה כאילו אני נמצא בחוץ,חלק מהשמיים. איני מרגיש כמי שמטיס את המטוס אלא כאילו אני הציפור עצמה. אני עצמי עף,מרחף באוויר ,ואילו מנוע המיר'ז רק מספק לי את הכוח לעשות זאת "

כך מתאר רן רונן (רן פקר) ,מטובי טייסי הקרב שהעמיד חיל האוויר את הטיסה הראשונה שלו במטוס המיר'ז . אחד מאלה שהגיעו לארץ בתחילת שנות ה 60 .  וכך מתאר רן פקר את המראה הראשון של מטוסי המיר'ז הנוחתים בבסיס חיל האוויר

" בשעת אחר צהרים מוקדמת של יום שבת 2 באפריל 1962 נחתו שני המירז'ים הראשונים על מסלול האספלט השחור והלוהט בחצור , עמדתי בצד והבטתי בפה פעור במטוס הכסוף והיפה . היו לו מתנים צרים כשל עלמה צרפתיה חיננית ,כנפי דלתא פרושות כמו חצאית קלוש, חרטום מכ"ם שחור ואלגנטי ,וכל כולו אומר " אני המטוס הטוב והמהיר ביותר במזרח התיכון "  


שילוב של יופי והנדסת אנוש מעולה

כל חובב טייס טוב לו שיקח את ספרו " נץ בשחקים" של רן פקר לידים . תאורי טיסה מרגשים ויחסי אדם מכונה בשמיים מהטובים שקראתי .   היחסים שפיתח רן פקר עם המיר'ז  הם עמוקים וארוכים וניכרים בכל משפט בספר . יחסים שבין חובב טיס למכונת הטייס המושלמת . המר'ז עונה להגדרה זו - יפה ,אסטתי ,הנדסת אנוש מעולה וכיף להטסה . באמצע שנות ה 60 הגיע שני מיר'זים נוספים  בעלי חרטום מעט ארוך יותר - מטוסי הצילום . שנשאו את המספרים 98 ו 99 ולכן כונו - "התשעימים "

תאוריו של רן רונן ואהבתו למכונה המושלמת שהתאימה כמו כף יד לאהבת הטייס שלו גרמו לי מייד לחשוב על המכשירים אשר אנו-  חובבי האסטרונומיה משתמשים בהם על מנת "לטוס" בשמיים - הטלסקופים .  גם כאן ישנם דגמים יפים ,אלגנטים . מתאימים כמו כפפה ליד וראה זה פלא - כולם סביב מפתח של 90 ממ . גם כאן ניתן לקרא להם- ה"תשעימים ".

כאוסף טלסקופים נילהב אספתי עם הזמן שלושה העונים להגדרה זו . הכירו אותם :


ה"תשעימים"


מלמעלה למטה - Stellarvue 90 fleurite - טריפלט 90 ממ  , עם עדשת פלאוריט וקטע מתפרק במרכז המאפשר התאמה לבינווויואר .       Televue 85 - קלאסיקה תכנון של Al Nagler . דובלט    TMB90 Signature series - טריפלט עם עדשת FPL 53  ,תכנון של Thomas back המנוח .

כל הטלסקופים הנ"ל הם אפוכרומטים . שילוב של אופטיקה מעולה ,מכאניקה מעולה ונוחות בשימוש . כולם מהווים מכשירי Grab and go  מצויינים . 

תשאלו מדוע אני צריך שלושה מכשירים יקרים עם ביצועים דומים ?. ובכן , כבר שוחחנו על כך שתחביב האסטרונומיה מזמן צדדים שונים  לחובבים שונים וכל חובב מוצא לעצמו  את הצדדים ש"עושים לו את זה " .  לא אחדש לכם אם אומר שהרבה מאיתנו - חובבי האסטרונומיה נגועים ב"קדחת הציוד"  ואני אחד מהם . אפוכרומטים הם השריטה שלי וביחוד אלה המשלבים איכות אופטית מעולה , איכות מכאנית בשילוב עם יופי אסטטיקה .


 feathertouch focuser's כמובן
כמו מטוסי המיר'ז . הספיטפייר , המוסטנג וה F15 F16  שמהווים את כלי הטייס הטובים ,היפים והאסטטים כל אחד בתקופתו כך מהווים הטלסקופים שלמעלה ,לדעתי , את הטובים - אופטית , מכאנית ואסטתית בתחום הרפרקורים בקבוצת ה 90 ממ .   

הצבת כל אחד מאלה על חצובת GIBRALTAR של Televue יוצרת חווית צפיה המזכירה לי בתחום האסטרונומיה את שרן פקר תאר בתחום התעופה .

שמיים צלולים

אמיר  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה