יום שישי, 13 ביולי 2012

Great Balls of Fire

כולנו זוכרים את הפעמים הראשונות ששמנו ענינו בעינית הטלסקופ ואת המראות שחווינו לראשונה . אך  האם אתם זוכרים את הפעמים הראשונות שגם המילה WOW יצאה לכם ללא שליטה מהפה ?  האם אתם זוכרים מתי שמעתם את המילה WOW כאשר הראתם עצמים לאנשים אחרים  ?   אני מנסה להיזכר איזה עצמים אסטרונומים  גרמו לי לפעור פי כחובב מתחיל הצופה בהם לראשונה ולא בגלל הסיפור מאחוריהם אלא בזכות היופי הויזואלי הפשוט הנחווה לראשונה דרך עינית הטלסקופ. שלושה עצמים עולים בראשי - התבוננות בירח בהגדלה גבוהה. שבתאי וירחיו והתבוננות בצביר גלובולרי בהגדלה גבוהה.

את הירח ושבתאי מכירים כולם . גם אם לא תזהירו את הצופה הוא יזהה אותם מייד  אך עניין הצביר הגלובולרי משאיר את הצופה מגרד בראשו בפה פעור . מה זה כדור הנקודות הזוהרות הזה בשמיים ? הדבר מענין אך הרבה אנשים שאינם אסטרונומים יוכלו לזהות גלקסיה שיראו אותה מכיוון שתמונות של גלקסיות מעטרות דפי פרסומים שונים אם קשורים או לא קשורים לאסטרונומיה אך נדיר שתמצאו תמונת צביר גלובולרי המעטר פרסומת למקררים........

לצבירים גלובולרים אפקט WOW בטוח ואין טובים מהם להרשים צופים  STAR PARTY ובואו נודה - גם אנו נמשכים שוב ושוב לכדורי האש הללו וגם כעת לאחר עשרות שנים בתחביב ומאות אם לא אלפי פעמים בהם צפיתי בגלובולרים עדין לעתים ניפלט לי WOW מהפה.

M3 בכלבי ציד  WOW

"גם יפה וגם אופה "

צבירים גלובולרים אינם רק יפים לעין . עצמים אלה תרמו ותורמים הרבה למדע האסטרונומיה והאסטרופיזיקה .  M22 בקשת היה הראשון שניתגלה ע"י Abraham Ihle ב 1665 וכמובן שאופייו האמיתי לא היה ידוע אז .המכשירים בהם השתמשו בתקופה זו הראו דרך עינית הטלסקופ מעיין עננה עגולה ולכן  ניקראו עצמים אלה לראשונה - Round Nebula .

עם הזמן , כאשר טלסקופים הפכו איכותיים וגדולים יותר החל להתגלות אופיים האמיתי של הצבירים .  Charles Messier היה הראשון שהצליח להפריד צביר גלובולרי לכוכבים כאשר צפה על M4 בעקרב בסמוך לאנטארס .אך עדיין המשיכו לקרא להם -Round Nebula .   למעשה היה זה William Herschel שטבע לראשונה את המושג Globular Cluster ב 1789 וזאת לאחר שגילה בעצמו 37 צבירים והצליח להפריד את כולם .

צבירים גלובולרים נמצאים במעטפת הגלקסיה ומרחקם נימדד בעשרות אלפי שנות אור מאיתנו בניגוד לצבירים פתוחים קרובים יותר . אם נמפה את מיקומם בשמיים ניראה שפיזורם אינו אחיד . Harlow Shapley  הבחין בכך שריכוזם גדול באזור קשת והולך ונהיה דליל יותר ככל שמתרחקים מאזור זה . מכך הסיק Shaply שמרכז הגלקסיה שלנו נימצא בכיוון קשת ובמרחק גדול ממערכת השמש שלנו . זו היתה אחת התרומות הגדולות של הציבירים הגלובולרים בהבנתינו את היקום .


הגלובולרים ניראם מרוכזים סביב מרכז הגלקסיה במבט ממיקןמינו בפריפריה. אילו הינו ממוקמים קרוב למרכז הגלקסיה פיזורם היה יותר הומוגני



תרומה חשובה נוספת  של הגלובולרים נובעת מהיותם מעבדה טבעית  לאבולוציה של כוכבים . ואנסה לעשות את הבלתי אפשרי  ולתאר את התורה על קצה המזלג - אבולוציה של כוכב נובעת משני גורמים עיקרים- מאסתו והרכב החומרים הראשוני שלו .  כוכבים מאסיבים חיים חיים קצרים ומסעירים יותר . לאחר תחילת מיזוג גרעיני בליבתו מבלה הכוכב חלק ניכר מחיוו ב"שריפת" מימן ויצירת הליום . במשך תקופה זו מבלה הכוכב ונע על מה שניקרא ה"קבוצה הראשית " בדיאגרמת H-R ( דיאגרמת  Hertzsprung-Russel מתארת על גרף שציר ה X שלו הוא טמפרטורה או קבוצה ספקטראלית וציר ה Y שלו הוא המגניטיודה האבסולוטית את מהלך חיוו של כוכב  - מומלץ לקרא בניפרד ופוסט ניפרד יבא בעתיד ) לאחר שהכוכב מתחיל "לשרוף "הליום  יוצא הכוכב מהקבוצה הראשית .
צבירים גלובולרים מהווים מעבדה טבעית בכך שמדובר בקבוצה גדולה של כוכבים שנוצרו מענן גאז אחד ובכך ניתן להסיק שכולם החלו חייהם באותו זמן והם מורכבים מאותו הרכב גאזי . הפרמטר השונה היחידי הוא המאסה . בצורה זו ניתן למפות את חברי הצביר על עקומת HR ובהנחה שפיזור המאסה בין הכוכבים הוא שווה בין הצבירים ניתן ללמוד על גילו של הצביר מהנקודה על הקבוצה הראשית בו ישנה הפניה או ה Turn off point מהקבוצה הראשית . ככל שהצביר עתיק יותר כך כוכבים מאסיבים פחות נימצאים על הקבוצה הראשית מאחר וכאמור המאסיבים יותר עוברים אבולוציה מהירה יותר ופונים מהקבוצה הראשית .  בשימוש בשיטה זו הבינו לא רק שאוכלוסית הכוכבים בצבירים גלובולרים היא מהעתיקות יותר אלא שגילם קורא תגר על גיל היקום כפי שנימדד בשיטות אחרות ....

דיאגרמת HR עבור צבירים שונים - ככל שנקודת הפנייה נמוכה יותר כך זקן יותר הצביר
 הקייץ יוצר את שדה הצייד המושלם לגלובולרים . מרכז שביל החלב ,כאמור, עמוס בהם ומ 157 הגלובולרים המשויכים לשביל החלב כ 141 מרוכזים סביב קשת ורק 16 נימצאים בהמיספרה הנגדית .  בתצפית בגלובולרים ניתן להשתמש בהגדלות נמוכות וזאת בעיקר על מנת לראות את המראה הפאנורמי של הגלובולרים בסביבתם עם הכוכבים ולעיתם עצמים אחרים המלווים אותם.  אך יופים האמיתי מתגלה בהגדלות גבוהות מבעד לטלסקופים במפתחים גדולים ( רצוי 8 איט"ש ומעלה ) או אז ממלא הצביר את כל שדה הראייה של הטלסקופ עם  רבבות כוכבים המופרדים מהפריפריה של הכדור כאשר צפיפותם הולכת ועולה עד למרכז . ככל שהמפתח וההגדלה גבוהים יותר ניתן לחדור עמוק יותר למרכז הצביר ולהפריד כוכבים בודדים גם שם .  הגלובולרים ניראים אולי דומים אך עם הזמן תלמדו להבחין במאפינים  המיוחדים לצביר כזה או אחר . המצאות של כוכבים בהירים או ציבעוניים במיוחד בליבתו . קוים שחורים המעטרים אותו (הפרופלור ב M13 לדוגמא ) ועוד .

הנה כמה מומלצים עם המאפיין ההיסטורי או הפיזיקלי המיוחד לו . לא צרפתי מפות וניתן להעזר ב MISSIER FINDER בצד הימני של הבלוג .

M22 -  בקשת . כאמור הראשון שניתגלה אך לא הופרד ונחשב לערפילית עגולה. מלבד יחוסו הוא גם אחד מהיפים והמרשימים בשמיים ואם לא היה נימצא נמוך מעל האופק היה ודאי מתחרה ראוי ל M13

M13 -  בהרקולס - הפופולרי ביותר . הראשון שעולה בראשו של כל חובב השומע את המושג צביר גלובולרי . עולה גבוהה בשמיים ומאפשר צפייה נוחה וצלולה דרך שכבה דקה של אטמוספירה ( בניגוד ל M22 ). אחד מהמטרות הראשונות בתצפית אליו מפנה כל חובב את מכשירו בקייץ.

M4 -  בעקרב מתהדר בשני תארים - הראשון שהופרד ( ע"י Messier ) והקרוב ביותר מערכת השמש שלנו. צביר צפוף פחות מהאחרים . עובדה זו וקירבתו אלינו תרמו כניראה לקלות היחסית שבהפרדתו .

 M15 בפגסוס ו M5 בראש הנחש ( Serpens caput )  -מבחינתי נושאים שניהם את תואר ה"צבירים הנישכחים " . שיניהם מרשימים ויפים לא פחות מ M13 אך מסיבה ניסתרת כלשהי נימצאים בצילו . ביחוד M15 - צפו בהם ולא תתאכזבו ! M5 מתהדר בליבה בהירה במיוחד עם עושר של כוכבים בבהיריות שונות .

OMEGA CENTAURI  NGC5139 -  ב CENTAURUS - המרשים והגדול ביותר . לא סתם אין לו מספר M - הוא ניראה בקושי מעל האופק בעת הקיץ מקווי הרוחב בארץ ובטח בארופה שם חי Messier לא ניראה כלל . למרות זאת Messier היה זה שגילה אותו ! במסע שערך ב 1677 לאזורים דרומיים יותר כניראה . נסו לצפות בו מעל האופק הדרומי בקייץ - מראה שלא ישכח .

M62  -בנושא נחש - הקרוב ביותר לליבת הגלקסיה ( כ 6400 שנות אור בלבד ) ולכן כניראה הוא גם הלא סימטרי ביותר מבין הגלובולרים.  הילתו אינה מקיפה אותו באופן סימטרי כניראה עקב כוחות הגיאות הגרויטציונים הפוקדים אותו בשל קרבתו לליבת שביל החלב .


M62 - מעוות מכוחות הכבידה קרוב לליבת שביל החלב

NGC 2149 - ב LYNX הרחוק ביותר מאיתנו . כ 200000 שנות אור ולכן ניקרא ה"נודד הבין גלקטי" . גלובולרי זה הוא אתגר תצפיתי רציני וקשה למציאה . מבט עליו נותן המחשה מדוע לראשונה ניקראו הגלובולרים -round nebula . אל תטרידו עצמכם כעת עימו . מדובר במטרה לחורף ....  עוד נכתוב עליו בעונה המתאימה .

אז צאו לצוד כדורי אש בשמיים . וזיכרו הם לא רק יפים אלא משמשים כלים להבנת מבנה וגיל היקום.

שמיים צלולים

אמיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה