יום שבת, 7 ביולי 2012

Eye In The Sky

קיץ -פלאנטאריות . פלאנטאריות - קיץ .   לחובב האסטרונומיה ולאוהב הפלאנטאריות הקיץ מציב שדות צייד אינסופיים  .  ערפליות פלנטאריות מהוות למעשה את השלב הסופי בחיוו של כוכב . לא של אלה המאסיבים המסיימים חייהם בבום גדול - סופרנובה -  ומשאירים אחריהם כוכב ניוטרונים או חור שחור אלא של אלה שמאסת ליבתם  פחותה מ כ 1.4 מאסות שמש ומסיימים חייהם בשקט יחסי.  אלה,  הצנועים והשקטים ,לאחר שלב הענק האדום ,ניפרדים מליבת הגאזים שלהם והופכים לננסים לבנים והליבה ממשיכה להתפשט במהירות של עשרות ק"מ לשניה ומגיעה לקטרים של עד חצי שנת אור .
המשך פליטה של חלקיקים מהננס הלבן ( מעין SOLAR WIND ) הקורס ובעיקר ננסים לבנים שהם חלק ממערכת בינארית יוצרים מצב בו דינמיקה בין הכוכבים וזרמי חלקקים בכיוונים שונים ( מרתק אך לא כאן המקום לפרט )  ממשיכים לפסל צורות שונות במעטפת המתפשטת ויוצרים את הצורות המרהיבות שכולנו אוהבים - פרפרים , כדורי בדולח, שעוני חול ועינים בשמיים . כל הצורות המסובכות הנ"ל התגלו בעיקר ובזכות התמונות המדהימות של טלסקופ החלל אך לפני כן אסטרונומים שצפו בהן במכשירים צנועים הרבה יותר ראו לפניהם גופים כדורים  כחלחלים אפורים  ברובם . ולכן לא פלא ש William Herschel שהיה מאלה שצפו לראשונה בערפליות אלה נזכר במראה הכחלחל של URANUS אותו גילה   וטבע את השם Planetary Nebula .

לי הערפליות עליהן נדבר כעת מזכירות עינים בשמיים וכהרגלי בקודש יש גם שיר מלווה . אתם מכירים את התירגולת....


הערפילית הראשונה עליה נדבר היא NGC 6826 הידועה גם בשמה The Blinking Planetary - הערפילית הקורצת . בצפייה בה ניתן להבחין בתופעה הנובעת מראיית לילה והפיזיולוגיה של העין . התופעה טיפוסית לעוד פלאנטאריות אך NGC6826 נחשבת לאב טיפוס מבחינה זו . את הערפילית ניתן למצא עמוק בתוך ברבור CYGNUS .

NGC6828 על כנפו המערבית של ברבור

יש דרך פשוטה למצא את הקורצת . כוונו את הפיידר לקצה כנפו המערבית של ברבור . (זו שלכיוון LYRA  ). זהו את שני הכוכבים שבקצה . מתחו קיו בינהם והמשיכו את הקיו לכיוון גופו של הברבור לאותו מרחק . אם תתבוננו באזור בהגדלה נמוכה X30 תגלו כפול יפה - 16 ברבור - שנים שווים כמגנטיודה 6 בהפרדה של כ 39 שניות - קצת שמאלה ממנו תראו את הערפילית ככוכב שאינו בפוקוס , או כוכב לכת אם תרצו .  קוטרה הזוויתי הוא כ 25 שניות קשת . עתה הזמן לעלות הגדלה .

קל להבחין בכוכב מרכזי בערפילית  במגניטיודה של 10.6 אך אם תשוטטו עם עינכם בשדה תראו את הכוכב המרכזי מופיע ונעלם . האפקט המתקבל הוא כמו עיין הקורצת אלינו .  אם תמקמו את הערפילית במרכז שדה הראייה  האור יפול על מרכז רשתית העיין שם ממוקמים ה CONS - הרצפטורים האחראים על ראיית היום וזקוקים לאור חזק על מנת לעוררם ולכן ניראה את הכוכב המרכזי הבהיר יחסית ודיסק הערפילית יעלם . כעת . אם נפנה מבטינו לקצה שדה הראייה ונשאיר את הערפילית ממוקמת במרכז השדה של הטלסקופ   יפול האור  על ה RODES האחראים על ראיית הלילה  הממוקמים בפריפרית רשתית העין  והדיסקה תופיע שוב והכוכב המרכזי יראה בולט פחות ( אתם מופנים לפוסט שלם בנושא ראיית לילה בבלוג שלי ). ערפליות נוספות מציגות את אפקט הקריצה אך כאמור NGC 6826 מהווה את האבטיפוס ,

ערפילית נוספת שכדאי לבקר בה היא ערפילית עיין החתול The Cat's Eye  nebula או NGC6543 C ב DRACO המפותל .  גדולה ומרשימה יותר מNGC6826  אך קשה יותר למציאה בנבכי נפתוליו של DRACO

 יש פטנט קטן שעוזר לי למצא את הערפילית ברגע . שימו לב לטרפז הכוכבים המסומן באדום בלילה חשוך ניתן לזהותו וממש במרכזו נימצאת הערפילית . שיטה נוספת היא למתוח קין בין דלתא לזיתא ובערך באמצע קצת לכיוון זיתא נימצאת הערפילית . לבעלי מכשירים גדולים - מעל 10 אינט"ש - ממש ניתן להבחין בפרטים בדיסקה והצבע הוא ירקרק בניגוד לכחלחל של NGC 6826 .    ראיה מוסבת תראה שהדסקה מעט מאורכת ואליפטית  בציר צפון מזרח- דרום מערב. במרכז הדיסקה כוכב מרכזי במגנטיודה של 11 . האם תוכלו לראות אותו ?



שמיים צלולים

אמיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה