יום חמישי, 26 ביולי 2012

הצ'ופצ'יק של הקומקום



לעתים אנו צופים אל אזור בשמיים שהוא עני יחסית במטרות . במיוחד בהמיספרה הנגדית לזאת המכילה את שביל החלב . שם אנו צדים  כל מטרה אפשרית בשמיים חשוכים וריקים יחסית . אזור שביל החלב לעומת זאת עשיר במטרות . במיוחד במרכזו בסביבות קשת - עקרב . שלא תחשבו שעובדה זו הופכת את משימת הצייד לקלה . ההפך-   מאזור חשוך יש כל כך הרבה מטרות שמוטב לו לצופה שיתכונן מראש ויתכנן במה הוא רוצה לצפות מכיוון שקל להיקלע למצב של "תפסת מרובה לא תפסת ".    למרות שמה ,קבוצת קשת מזכירה לרוב הצופים קומקום ולא קשת  וברצוני להפנות תשומת לבכם למספר מטרות באזור צ'ופציקו של הקומקום שתוכלו להקדיש להם תשומת לב בתצפית הבאה הבאה עלינו לטובה .

"קומקום התה" של קשת - שימו לב לאדים העולים מזרבוביתו (-:

עושר המטרות באזור יוצר הזדמנות רבות בו ניתן לראות מגוון עצמים בשדה אחד . תכונה זו מיוחדת לאזור ולא תמצאו אותה בד"כ באזורים המרוחקים ממרכז שביל החלב.
הכוכב Gama Sagitari  מהווה את צ'ופצ'יקו של הקומקום ממנו "עולים מגוון עצמים כמו אדים העולים מקנקן תה רותח

מגוון עצמים ה"עולים " כמו אדים מזרבובית הקומקום
 נתחיל דווקא עם עצמים מוכרים פחות הנמצאים ממש ליד GAMA . בפוסט הקודם שוחחנו על צבירים גלובולרים וכאן ישנה לראות הזדמנות יפה לראות את המוכרים פחות שלא זכו למספר Messier . קטנים יותר אך נמצאים באזור פאנורמי עשיר .  כאן ישנה גם הזדמנות לראות שניים בשדה אחד !  . GAMA מהווה ציון דרך מצוין וממש מעליו תוכלו לראות את NGC 6528  וNGC6522  הנמצאים אחד ליד השני .  על מנת לראות את שניהם מוטב להשתמש במפתח מינימלי של 8 אינט"ש ומכאן כל המרבה הרי זה משובח ! NGC 6522 הוא השמאלי מביניהם (ראה מפה) . ניראה כערפילית עגולה עם מרכז בהיר יותר . תשכחו מלהפריד אותו כפי שאתם רגילים לעשות עם M13  אלא אם ברשותכם מכשיר של 16 אינט"ש ומעלה . אך זו הזדמנות טובה להבין מדוע כשגילו לראשונה את הצבירים הגלובולרים  במכשירים ירודים יחסית מבחינה אופטית חשבו שמדובר ב"ערפיליות עגולות " . כ 16 שניות קשת מערבית תוכלו למצא את NGC6528 . גם הוא אינו מופרד אך תענוג לראות שת שניהם על הרקע העשיר של שביל החלב .

NGC 6528 ו NGC6522, ,בפינה השמאלית תחתונה ניתן לראות את GAMA ,
לא הרחק משם . ממש מימין ל GAMA שוכן כפול ניפלא ושמו h5003 (במפה מופיע הכפול בעיגול אדום ללא הסימון)  . מדובר בזוג צבעוני כתום - אדום  בהפרדה של 5.5 שניות קשת . הבהיר במגניטיודה של 5.2 ושותפו ב 6.9 . תוכלו להפריד יפה את השניים בהגדלה של 80-100 . חכו על מנת שהאזור יגיע למרידיאן (הנקודה הגבוהה ביותר בשמיים )על מנת לנסות להפרידו כדי לעבור דרך כמה שפחות אטמוספיירה.
h5003 - חגיגה של כתום -אדום -צהוב

Edward Emerson Barnard  נולד ב 1875 ב Nashville  Tennessee ועם בגרותו תפס מקום נכבד בסצינה האסטרונומית של אותה תקופה ואף השאיר חותמו בעולם האסטרונומי המקצועי כמו גם באסטרונומיה התצפיתית  ומספר עצמים נושאים את שמו כגון . Barnards star - אחד הכוכבים עם התנועה הגדולה ביותר על רקע כוכבי הרקע ומהווה את השני הקרוב אלינו  אחרי אלפא צנטארי  או למשל Barnards loop  שארית הסופרנובה הנצפית כחצי עיגול ענקי החובק את צידו השמאלי של אוריון .
Edward Emerson Barnard  1857-1923


בנוסף לכל פועליו יצר Barnard רשימה של 137 ערפליות כהות . ערפליות המורכבות ברובן מגאז ואבק בין כוכבי ושאין סמוך להם כוכב שיינן את הגאז המצוי בהם  . קיומן ניראה לנו אם כך רק בזכות הסתרה של כוכבי הרקע או של חלקי ערפליות המחזירות או מיוננות מאור כוכבים בסביבתן (המפורסמת שבהן המוכרת לכל חובב מתחיל ולכל צלם אסטרונומי שריח הנילונים עדין לא מש ממצלמתו הרי היא ראש הסוס באוריון -B33 ).  הרוב המוחלט של ערפליות אלה נמצאות באופן טבעי בכיוון דסקת שביל החלב בעיקר סביב מרכזו- נושא הפוסט הנוכחי .  רציתי להפנות תשומת לבכם לאחת יפיפייה ומיוחדת Barnard 86 או בקיצור B86 הנקראת גם  The Ink Spot .
B86 ו NGC6520


על מנת למצא את B86 השתמשו ב GAMA -צ'ופצ'יקו של הקומקום כקדקוד זווית . מתחו קיו מדלתא קשת (הקצה הימני של בסיס מכסה הקומקום) אל GAMA ומשם 90 מעלות למעלה לאותו מרחק - שימו הפיינדר על נקודה זו והגעתם לכתם הדיו - כשמה כן היא - על רקע העשיר של מרכז שביל החלב הצופה יגלה כעיין כתם שחור . כאילו נשפכה דיו אל התמונה . לי דווקא הערפילית הכהה מזכירה תמיד "חור" בתמונה .  המראה יפה ומיוחד הרבה יותר מכיוון שממש על שפת הכתם נימצא צביר פתוח צעיר NGC6520 שנוצר כנראה מענן הגז המרכיב את B86 וגילו מוערך "רק " בכ 2 מליון שנה - ממש רק עתה נולד במושגים אסטרונומים. שניהם ביחד במרחק של כ 5500 שנות אור יוצרים תמונה קונטרסטית נפלאה של "חור שחור" נטול כוכבים וממש לידו קבוצת כוכבים צפופה וכל זה על רקע אזור עשיר של שביל החלב .  אני תמיד אוהב להסתכל על B86 במפתח של 8 אנט"ש ומעלה בהגדלה של כ 70-90X עם עינית רחבת זווית .

ישנם "אדים" העולים מצופציקו של הקומקום הנראים בסקירת האזור בעיין בלתי מצוידת (ראה מפה) ומהווים מטרה פופולרית לכל צופה וצלם , נכון ניחשתם , מדובר ב M8 ( ה Lagoon  )  ו M20 (ה Trifid ) . שתי ערפליות מפוזרות המהוות בית גידול לכוכבים בראשית דרכם שהרבה מהם ניתן ממצא בשדה הראייה בסמוך שני העצמים שייכם לאותו ענן גאז ואבק הנמצא במריק של 6700 שנות אור מאיתנו. שמה של ה Trifid נובע  מאזורי ערפילית כהה המחלקת את האזור המואר לשלושה חלקים ( כמו סמל מרצדס ) . גם ה Lagoon מקושטת בפסי אבק ובמיוחד אחד העובר לרוחבה ומחלק אותה לשני חלקים.


M8 מימין ו M20

בשני המקרים הקונטרסט בין החלקים המוארים לענני האבק יראו בצורה מודגשת משמעותית בשימוש בפילטר OIII או בפילטר Narrowband.     את הערפליות  ניתן לראות בעיין בשמי הנגב והגולן כשני עננות אור קלושות וכיוון משקפת לאזור יגלה חיש קל את שניהן .   יפה להתרכז בכל אחת מהן בטלסקופ בעל מפתח 8 אינט"ש ומעלה ובשימוש בפילטרים הנ"ל . כפי שהזכרנו בעבר הפילטרים המוזכרים מעלים קונטרסט אך מורידים בהרבה את עצמת האור ולכן טוב להשתמש במפתח גדול על מנת לפצות על כך .


כאן תם מסעינו בעקבות האדים היוצאים מצופציקו של הקומקום. תם אך לא נישלם . האזור רוחש וגדוש מאות עצמים שרק מחכים שתגלו ותצפו בהם . משול הדבר לחובב טבע הנקלע לעושר החי והצומח בגונגל - על מה להסתכל קודם ?  ובכן רציתי לומר שיש זמן ,אין מה למהר ומצבינו  טוב מכיוון שבניגוד לחי והצומח ההולך וניכחד עצמי השמיים תמיד יהיו שם בשבילינו - עד שנזכרתי בזיהום האור ההולך ומכרסם בכל חלקה חשוכה . אז...אולי צריך למהר ולו רק לגבי אותם עצמים חיוורים יותר הדורשים שמיים חשוכים באמת .

שמיים צלולים

אמיר





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה