יום שישי, 4 במאי 2012

אוניברסיטה משודרת




אי שם בשנות ה 80 העליזות  כאשר דבק בי חיידק האסטרונומיה ,אינטרנט כפי שאנו מכירים אותו היום היה יכול להיות מושג באחד מספרי המדע הבדיוני של אסימוב . גם זמינות החוברות הצבעוניות של Sky & Telescope שאפה ל אפס וניתן היה למצא אותן מבחינתי רק בספרית היחידה לפיזיקה של מכון ויצמן למדע .
זמינות המידע האסטרונומי לחובב המתחיל והמתקדם היתה נמוכה ביותר ובטח כשמדובר במשנה סדורה ולא במאמרים אקראים.
אז, בתקופה  זו כאשר ברדיו  שלטו להיטים של Duran Duran , George Michel ו Cydni Lauper. היתה פנינה אחת ברדיו שקישטה את משבצות השידור בגלי צה"ל בשעות   06:30  וב 08:00 בערב. חצי שעה שהחלה בקטע קלאסי מ"ארבע העונות"  של Vivaldi .- ה"אוניברסיטה המשודרת".
אני זוכר את הפעם הראשונה שלמדתי על האוצר הבלום הזה. בעת האזנה אגבית לשידורי גלי צה"ל הודיע הקריין כחלק משרשרת ההודעות ש "מחר בשש וחצי בבוקר ,במסגרת הרצאות האוניברסיטה המשודרת ,תשודר הרצאתו של פרופ" דרור שדה במסגרת הקורס- חורים שחורים וננסים לבנים".  המילים האחרונות היכו בי כרעם ביום בהיר- חורים שחורים" ! ננסים לבנים!. לחובב אסטרונומיה צמא מידע בתחילת דרכו זה נשמע כמו זכייה בפיס !!
כמובן שכיוונתי את השעון המעורר לשעה זו וגם הכנתי מראש טייפ עם קלטת (לקוראינו הצעירים - מדובר במתקן פרמיטיבי הנימצא היום במוזאונים לצד אבני קלע שנימצאו בחפירות מצדה) וכך האזנתי מוקסם בפעם הראשונה להרצאה בהירה ומרתקת בנושא הנ"ל . הדבר הפך להרגל - לקום בבוקר לצלילי "ארבע העונות"  להאזין להרצאה ולאחר מכן לשידור החוזר ב 0800 בערב ועד מהרה היו ברשותי מגוון הרצאות  של קורס זה ואחרים שהאזנתי להם שוב ושוב ווכמובן גם ידע חדש ומרתק  .

הפרוייקט הניפלא הזה של ה "אוניברסיטה המשודרת" שהחל ב 1977 משותף לקצין חינוך ראשי וגלי צה"ל .במשך שנים ערכה אותו  תירצה יובל אלחנתי ובגינו אף היתה מועמדת לפרס ישראל.  לאחר פטירתה ניקרא הפרוייקט על שמה והוא מלווה אותנו עד היום  .  מדובר בקורסים בנושאים מגוונים הניתנים על ידי טובי אנשי האקדמיה בארץ בשפה ברורה ושווה לכל . לנו ,חובבי האסטרונומיה  ישנם מגוון קורסים רלוונטים שיפורטו להלן. כל אחד מהם פנינה בזכות עצמו.  כל קורס יוצא לבסוף לאור כספר בהוצאת משרד הביטחון . ספרים אלה ניתן למצא גם כיום בחנויות הספרים (צומת ספרים וסטימצקי) ולדעתי יש להם מקום של כבוד בספריתו של כל חובב מתחיל או מתקדם.

ספרים וקורסים עליהם אני ממליץ :

1.חורים שחורים וננסים לבנים - פרקים באסטרונומיה מודרנית - דרור שדה.
2.קוסמולוגיה - פרקים נבחרים במבנה היקום- גיורא שביב.
3.כוכבים כפולים - אליה ליבוביץ.
4.אסטרופיזיקה והחיים מחוץ לכדור הארץ - גיורא שביב.
5.תורת המפץ הגדול - צבי פירן.
6.חורים שחורים - הגופים המוזרים ביותר ביקום -צבי פירן.



למרות שהספרים הנ"ל פורסמו בין השנים 1978 ל 1996 הם עדיין מאוד רלוונטים לקריאה ,לדעתי, גם עתה פשוט מכיוון שהם עוסקים ביסודות מדע האסטרונומיה הנכונים גם היום שנים לאחר מכן . קבלו את המלצתי החמה ורכשו ספרים אלה . המחיר דרך אגב נמוך אך המידע שבפנים - יקר .

שמיים צלולים

אמיר 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה