יום ראשון, 27 במאי 2012

Nightfall

  בתחילת דרכו של סופר המדע הבדיוני הנודע Issac Asimov התרחשה שיחה בינו לבין John Campbell המוציא לאור של מגזין סיפורי מדע בדיוני קצרים בו אסימוב פירסם את יצירותיו הראשונות .  השיחה סבבה סביב משפט הלקוח מאחד מחיבוריו של המשורר וכותב מאמרים האמריקאי הנודע Ralph Waldo Emerson :

If the stars should appear one night in a thousand years, how would men believe and adore,  and preserve for many generations the remembrance of the city of God which had been shown
או בתרגום חופשי שלי -  אם יופיעו הכוכבים רק פעם אחת באלף שנה ,  איך ודאי יאמינו בני האדם , יעריכו וישמרו לדורות את זכרון עיר האלוהים שניגלתה להם !

תשובתו  של Canpbell למשפט זה היתה פשוטה - אני חושב שבני האדם יצאו מדעתם !.

שיחה זו היתה זו שהובילה את אסימוב לחיבור יצירת המופת שלו Nightfall .  הסיפור מתרחש על כוכב לכת בשם Kalgash הסובב סביב כוכב המהווה חלק ממערכת הכוללת 6 שמשות . המצב הנוצר הוא שכוכב הלכת תמיד מואר ותושביו אינם מכירים את המושג "לילה" וכמובן שמעולם לא ראו שמיים זרועי כוכבים.  לא אכנס יתר על המידה אל נבכי הסיפור אך חבורה של מדענים מבינה שפעם ב 2049 שנה נוצר מצב בו יש ליקוי מלא של הכוכב התורן המאיר את Kalgash והתוצאה היא "לילה" קצר וכמובן התגלות הכוכבים לתושבי Kalgash מראה אינו מוכר היכול לגרום לפאניקה ,אי סדר, והרס הציויליציה של כוכב הלכת .


הרעיון , אם תחשבו עליו ,הוא מבריק ומעניין . מראה שמיים זרועי כוכבים הוא מראה כל כך מוכר לנו וברור מאליו .  מה באמת יקרה לאדם  שיחשף בבת אחת למראה כזה - יצא מדעתו ? יתפעל עד עמקי נשמתו ? יחשוב שקץ העולם הגיע? יאמין בבת אחת באל או בכוח עליון ?  ובכלל - האם עולם כזה המתואר ע"י אסימוב אכן קיים במציאות ?

מסתבר שבכל סיפור מדע בידיוני טוב קיים גרעין של מציאות עליה הוא מבוסס או שתתגלה בעתיד .  פשוט הרימו ראשכם למעלה אל השמיים בעונה זו של השנה ותמצאו כמה מועמדים:  Castor   התאום של Pollux הוא למעשה מערכת מרובת כוכבים .  חובבי האסטרונומיה מכירים אותו כאחד מהכפולים היפים והמרשימים בשמיים הניתנים להפרדה על ידי כמעט כל טלסקופ  בהגדלה נמוכה יחסית . המראה המתגלה לצופה הוא של שתי שמשות צהובות 1.9/2.9 בהפרדה של 4 שניות קשת ואי שם במרחק של72.5 שניות קשת ישנו שותף שלישי מוכר פחות  וחלש יותר (8.8) בצבע לילך .



אך כאן העלילה מסתבכת מכיוון שכל כוכב במערכת משולשת זו הוא כפול בעצמו (ספקטרוסקופי - כלומר צמוד מדי להפרדה טלסקופית בעיין) למעשה  מדובר במערכת בעלת שישה כוכבים !! נשמע מוכר ?.   CastrorA הוא למעשה מערכת כפולה של שני כוכבים  הסובבים אחד סביב השני כל 9.2 יום. Castor B הוא שוב מערכת כפולה וכאן זמן המחזור הוא 2.9 יום . Castor C  הוא המרתק מכולם וכולל שני ננסים 0.6 מאסות שמש כל אחד הסובבים אחד סביב השני כל שעתיים !  כוכב לכת הסובב סביב אחד מהכוכבים הנ"ל יכול בהחלט  להיות מועמד  למושא ספרו של אסימוב - Kalgash .


מערכת CASTOR . האם כאן מסתתר כוכב לכת דמוי Kalgash ?




מצב אחר בו יתכן יום ניצחי על כוכב לכת יכול להמצא גם בצבירי כוכבים כדוריים . צבירים אלו הנמצאים במעטפת הגלקסיה יכולים להכיל עד מליון כוכבים בכדור שקוטרו  100-300 שנות אור . במרכז הצביר הצפיפות כה רבה עד כי 250 כוכבים יכולים להידחס  לנפח קוביתי שדופנו הוא שנת אור אחת . דמיינו את ה"לילה" בכוכב לכת הנמצא בצביר כזה . סביר להניח שה"לילה" מואר ולא ניתן לראות הרבה מעבר לכוכבים הקרובים .

צביר כדורי - האם במרכזו יורד הלילה ?
חובבי מדע בידיוני נוטים לומר שסיפור טוב וסופר טוב נוטים להקדים את זמנם ולחזות את העתיד .  לצערי יתכן וכאן ישנו מקרה דומה .  כל מי שגר באזור תל אביב רבתי יכול להעיד שבאזורים מסוימים לא רואים כלל את הכוכבים בלילה גם בלילות נטולי ירח . כל מה שניתן לראות זוהי  הילה כתומה הנוצרת מבליל פנסי הלילה . באזורים רבים אחרים ניתן לצפות רק בירח , נגה ,צדק , שבתאי ובכוכבים הבהירים המעטים בשמיים . ניתן לומר שישנו דור שלם של ילדים ומבוגרים שלא ניקלעו לאזורים חשוכים במסגרת שירותם הצבאי שמעולם  לא חוו שמיים זרועי כוכבים ומעולם לא ראו את שביל החלב . ההבנה הזו חדרה אלי כשהסברתי על שמי הלילה בתצפית במעלה ערוד לפני שנים . אני זוכר את קריאות  ההתפעלות של מבוגרים וילדים עם רדת החשיכה והתגלות השמיים זרועי הכוכבים וחגורת שביל החלב . כולם נמצאים שם גם בשמיים של תל אביב ירושליים או חיפה אך אנו לא מסוגלים לראות אותם !  למסך המונע מאיתנו לראות אותם יש גם שם -"זיהום אור " והוא הולך וכובש לעצמו שטחים יותר ויותר  גדולים  והופך את הלילה ליום .


כך ניראה זיהום האור מהחלל 


חובבי החושך -האסטרונומים החובבים-  מוצאים את רגליהם נידחקות לאזורים יותר ויותר רחוקים. מי שנמצא שנים בתחביב  חווה על בשרו כיצד ההילות של מצפה רמון הפכו ליותר ויותר גדולות ומרובות ואז , גם לאחר שנדדנו לאזורים אחרים כמו נחל ברק ומחנטו"ש החלה מפלצת האור להגיע גם לשם . התופעה אינה מיוחדת לארץ ומתרחשת בכל העולם . הקידמה ופיתוח מואץ של אזורי מחייה עירוניים עם תאורת הלילה המתלווה אליהם היא התורמת העיקרית לעניין . אוכל להעיד מקום מגורי בגליל איך לפני כ 12 שנה שביל החלב היה מראה נפוץ וגלקסיות קלושות היו ציד קל . בשנים האחרונות עם ריבוי הישובים והכבישים המהירים שניסללו באזור והתאורה המוגזמת והבזבזנית המתלוה אליהם הופכת מראות אלה לנדירים ושמורים ללילות בהם החדירות יוצאת דופן .

אם ימשך הדבר בקצב הנוכחי  לא ניצתרך לחפש רחוק בצביר גלובולרי או מערכת כפולה על מנת  למצא כוכב לכת בו הלילה  אינו קיים . בעוד עשרות שנים מראה השמיים בלילה כאן על כדור הארץ  יעלם . מה שישאר הוא שמים בגוון מטאלי לבן /כתום  ורבים מתושבי כדור הארץ , אולי פרט לאזורים נידחים, לא ידעו כיצד ניראים הכוכבים ומהו לילה כפי שאנו מכירים אותו היום .  ואז יקום  סופר מדע בדיוני  וירקום עלילה על שיתרחש בעת תקלה ,בסדר גודל עולמי ,באספקת החשמל  -נכון ,ניחשתם - Nightfall .

מה לעשות ? לעשות !  כבר מזה שנים קמו אירגונים ברחבי העולם ששמו לעצמם למטרה להילחם בזיהום האור כגון ה Dark Sky Sociey  http://www.darkskysociety.org/ .  ישנם פיתרונות גם ברמת הרעיון הכללי של שימוש באמצעי תאורה שבנויים ומכוונים כך שלא יזהמו את הלילה וגם ברמה של העלאת המודעות בקרב מוסדות השילטון המקומי והארצי לחיסכון ושימוש נכון באמצעי תאורה .  במהלך השבוע האחרון שמחתי ללמוד שגם חברינו מיכאל צוקראן ,אסטרונום וצלם אסטרונומי חובב, החליט פשוט לקום ולעשות .

מיכאל לקח את הענינים לידים וניפגש עם בכירים בעריית טירת הכרמל ובכך צעד צעד ראשון בגיבוש תכנית לתכנון טוב יותר של תאורת הרחוב ומלחמה בזיהום האור . בכך מצטרף מיכאל לרבים ברחבי העולם הפועלים לכך שהדורות הבאים לא יקלעו לבהלה ותחושת יום הדין לכשיחשפו  לשמיים זרועי כוכבים ובטווח הקרוב יותר שאנו -האסטרונומים החובבים ובני משפחותינו נוכל להמשיך להינות ממראה מוכר וממכר של שמי הלילה .

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה