יום שישי, 18 במאי 2012

המקום בו פורחים צבירים

puppis היא אחת מקבוצות הכוכבים המעצבנות בשמיים .מורכבת מכוכבים חיוורים ואיך לעזאזל הגיעו מצורת כוכבים זאת ל"ירכתי הספינה "   שקבוצה זו אמורה לייצג . אך משום מה תמיד בקבוצות כוכבים שאינן אטרקטיביות בצורתן מתחבאות להן אבני חן תצפיתיות (ראה מקרה סרטן ו M44 שכתבתי עליהם לא מזמן) , כך גם במקרה זה .

צבירים פתוחים מהווים תמיד אבני חן תצפתיות ,במיוחד בתצפית במשקפת או בהגדלות טלסקופיות נמוכות , המראה הפאנורמי של שדה כוכבים מזמין תמיד שיטוט איטי  לאורך ולרוחב הצביר . מעטים המקרים בהם ניתן לראות כמה צבירים בשדה אחד והנה דווקא כאן בקבוצה החיוורת ולכאורה לא אטרקטיבית ישנו גן צבירים בו ניתן לטייל במשקפת ובטלסקופ בין מספר צבירים השונים זה מזה במראם  להתעכב על כל אחד מהם ואף לסקור אותם בהגדלה גבוה ולגלות , מה אתם יודעים, הפתעה נעימה - מעיין פרח שהנץ על שיח אקזוטי בגן בוטני .
בגן הצבירים עליו אנו מדברים גדלים שלושה צבירים פתוחים . שניים בהירים יותר המצויינים גם ברשימתו של Messier - M47 ו M46  ואחד קלוש יותר NGC2423 .  שוב ,בהיעדר כוכבים בהירים בקבוצה עצמה נעזר בכוכבים בהירים מקבוצות שכנות על מנת להגיע לאבני החן שבה ובמקרה זה מה אפשר לבקש יותר מאשר הכוכב הבהיר ביותר בשמיים -סיריוס בקבוצת כלב גדול השכנה .


מתחו קו מביטא כלב גדול אל סיריוס והמשיכו אותו פעמיים וחצי (קו סגול בתמונה למעלה ). סיקרו את השמיים בהגדלה נמוכה ותבחינו מייד בשני הצבירים M46 משמאל ו M47 מימין וקצת למעלה  ועוד קצת מעליו את NGC2423 ,
כל הגן משתרע על גבי  כמעלה וחצי ובמשקפת דוגמאת 12X50 (עם שדה של כ 4-5 מעלות ) ניתן ליראות את כולם בשדה אחד . בלילה חשוך ונטול ירח וזיהום אור ניתן לראות  אף בעיין בלתי מצויידת  את האזור כעננה מוארת . הגדלה טלסקופית של כ X30 תראה שוב את כל השלושה.
.
גן הצבירים של PUPPIS
כשתשוטטו בגן בין הצבירים תבחינו בשוני בינהם - M47  מתאפיין בכוכבים בעלי בהירות שונה וככלל חזקים יותר במרכזו ללא אחידות בעצמת ההארה שלהם או בצבעם . M46 לעומת זאת מתאפיין בכוכבים חלשים יותר דומים ואחידים  בעצמתם . ב NGC2423 מרכז הצביר צפוף פחות .
למרות סמיכותם בשדה הראייה אין כל קשר בין הצבירים השונים . בעוד ש M47 חוגג 130 מליון שנה ונמצא כ 1600 שנות אור מאיתנו NGC2432  קשיש פי 7 ורחוק יותר מ M47 בכ 800 שנות אור .  M46  הוא הרחוק ביותר מאיתנו (כ 5000 שנות אור ).
לאחר שהתרשמנו בהגדלה נמוכה ממבנה הצבירים  ויחסם אחד לשני ניתן לעלות בהגדלה ולבחון אותם יותר מקרוב - כמו מטייל בגן המתכופף לשיח על מנת לסקור מקרוב ולהריח את פרחיו .  ב M47  ניתן להבחין במרכז הצביר  בשני כפולים : אחד הוא Struve 1121 צמד 7/7.3 בהפרדה של 7.4 שניות קשת והשני 5.7/9.6 בהפרדה רחבה יותר של 19 שניות קשת האם תוכלו לזהות אותם ?? .

Catch me if you can

אם נמשיך לטייל בגן ולסקור מקרוב את M46 מזומנת לנו הפתעה נעימה -  ערפילית פלאנטארית  NGC2438  הניראית  בבירור  באזור הצפון מזרחי של הצביר off center . לא צריך להתאמץ במיוחד על מנת להבחין בערפילית על רקע הצביר . אני זוכר שכשניסיתי להבחין בה לראשונה היא  ממש קפצה לעיין אם כי דרוש לילה חשוך ללא זיהום אור  משמעותי .


כפרח מנץ על שיח NGC2438 על M46
 
כל כך יפה ,עם זאת ,מעט עצוב -סוף דרכו של כוכב











לאחר שאיתרתם את הערפילית התרשמו בהגדלה נמוכה מהמראה התלת מימדי שלה על רקע הצביר . לי היא ניראית תמיד בגוון כחלחל עמום מסתורי משהו .  נישאלת השאלה האם מדובר בערפילית השייכת לצביר עצמו או ששוב ,כמו שאר חברי הגן מדובר בהסתדרות מקרית של העצמים בקו הראיה ?  הערפילית ,כך מסתבר, אינה נמצאת בתוך הצביר עצמו אלא קרובה יותר אלינו .
על מנת לסקור מקרוב יותר את ה"פרח" ולהתרשם מפרטים נוספים ידרש טלסקופ בעל מפתח רחב ואיסוף אור מכובד יותר  -,8 אינט"ש ומעלה לדעתי . עלו בהגדלה ותבחינו במרכז בהיר יותר המוקף בהילה חלשה יותר - כפי שמאפיין הרבה מאוד ערפיליות פלאנטאריות .  כאן גם ניתן לבחון את פעולתו של פילטר OIII למי שיש ברשותו (מומלץ לצידי פלאנטאריות ) . פילטר זה הוא פילטר עם פס צר המעביר בעיקר ארכי גל של חמצן המיונן שלוש פעמים  . ארכי גל כאלה אופינים לערפיליות פלאנטאריות ועוזרות להבליט את אורן על רקע כוכבי הסביבה שאינם פולטים אור זה  . במקרה שלפנינו לא דרוש פילטר על מנת להבחין בערפילית אך במקרים אחרים כשהערפילית  אותה אנו צדים נראית כמו כוכב מעט מרוח בהגדלה קטנה הפילטר עוזר להבדיל אותה מהסביבה . כאן ישנה הזדמנות טובה לבחון את פעולתו של הפילטר .   תמיד כשאני מתבונן בערפיליות פלנטאריות יש בי מעיין שימחה מהולה בעצב . אני מתבונן בגופים היפים והססגוניים הקימים ביקום -אך עם זאת - אני מתבונן  בכוכב גוסס בסוף דרכו . סוג של "שירת ברבור " .מעיין נסיון אחרון של כוכב שחי חיים סוערים למשוך תשומת לב כשאין כבר די אנרגיה בליבו .

שמיים צלולים

אמיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה