יום ראשון, 6 במאי 2012

Messier על הירח ?

לשמע השם Messier Objects ניזכרים כולנו במראות של צבירים פתוחים ,צבירים כדורים ערפליות וגלקסיות . אולי לחלק זכרונות ממרתון עצמי Messier שהשתתפו בו אך בודאי לא בתצפית על הירח .
חישבו שוב .
ל Charles Messier -אסטרונום צרפתי שחי בין השנים 1730-1817 היתה אובססיה . האיש שם לעצמו מטרה לגלות כמה שיותר שביטים בימי חיוו . אז , ללא טלסקופים רובוטים או תכנות המשוות באופן אוטומטי צילומי שמיים מימים עוקבים גילוי שביטים היה כרוך בסקירה סגפנית של השמיים ע"י טלסקופ לילה אחר לילה בחיפוש אחר אותו כתם./מריחה  חדש ולא מוכר .  גילוי שביט חדש גרם ודאי אז ,כמו לחובבים היום שימחה וסיפוק עצומים . הרבה עצמים אסטרונומים כגון צבירים כדוריים, ערפליות וגלקסיות ניראים תחילה בסקירה של השמיים כשביטים. על מנת למנוע בילבול והתרגשות מיותרת כל פעם מחדש מיפה אט אט Messier את אותם עצמים שניתקל בהם וכך יצר ,למרות שלא היתה זו מטרתו העיקרית ,רשימה של עצמים מהיפים והבהירים שניתן לצפות בהם .
למרות שהרשימה המכילה כיום 110 עצמים נקראת על שמו רבים מהם התגלו טרם זמנו ואחרים התגלו ע"י עוזרו Pierre Mechain אך בשורה התחתונה רשימת עצמי Messier מהווה כיום את בנק המטרות העיקרי והראשוני של כל חובב מתחיל ומתקדם המפנה את הטלסקופ לשמיים בלילה נטול ירח .  נטול ירח אמרנו ? אז מה מחפש Messier על הירח .



Charles Messier חיפש שביטים ומצא עצמו על הירח

  אי שם על הירח כ 100 ק"מ מדופנו המערבית של Mera Fecunditatis  הלא היא "ימת הפוריות " נמצאים זוג מכתשים , צמודים וקטנים יחסית ( כ 8-10 ק"מ בצירי האורך והרוחב שלהם ) כאשר מהמכתש המערבי מבינהם נימשכות מערבה זוג "קרניים" מקבילות לאורך כל 100 הקילומטרים עד הדופן המערבית של ימת הפוריות . במבט ראשוני ,אצלי לפחות, הזכיר מבנה זה צורת שביט ואולי דמיון זה הניע את מי שהחליט להנציח את שמו של Charles Messier ,צייד השביטים הבלתי נילאה ,ע"י קריאת מכתשים אלו על שמו.

כוונו את הטלסקופ לקצה המערבי של ימת הפוריות
 כוונו את הטלסקופ בהגדלה בינונית תחילה  לאזור המערבי של ימת הפוריות (ראו צילומים למעלה ) ותגלו את זוג המכתשים (ראו תמונה למטה )  . המכתש הימני (מערבי ) נקרא Messier ואילו השמאלי ( מזרחי) ניקרא Messir A . נחמד להתבונן על השניים בהגדלה גבוהה. השתמשו בפילטר ירח על מנת שלא תסתנוורו . כבר יצאתי עם עיין כואבת ומסונוורת בהתבוננות ממושכת בירח . תאמינו או לא - אפילו משקפי שמש יכולות לעזור בהתבוננות דרך טלסקופ במפתח גדול. 

Messier היה ודאי חושב שמצא שביט על הירח 

שימו לב לשוני במבנה שני המכתשים גם במראה הכללי בתמונה למעלה וגם מקרוב בתמונה למטה  . Messier מאופיין בצורה אליפטית כאשר ציר האורך הוא בכיוון מזרח - מערב ואילו Messier A  מערבית לו מאורך פחות ובקצהו המערבי  מעין סהרון של שפוכת . התאוריה המקובלת להסברת מכלול המבנים של קומפלקס Messier היא פגיעה של גוף מהיר במסלול שטוח יחסית לפני הירח .   זוכרים שניסיתם להקפיץ אבן על גבי מים שקטים ?- הסוד להצלחה הוא לגרום לכך שמסלול פגיעת האבן במיים יהיה כמה שיותר שטוח  ומקביל לקוו המים . זה למעשה מה שקרה , אומרת התיאוריה ,על הירח .
גוף מהיר שהגיע ממזרח  פגע בזווית שטוחה , יצר את Messier המאורך עקב האנרגיה הרבה והמסלול השטוח ולאחר מכן ניתר ,כמו אבן על פני המיים. פגע שוב בפני הירח במהירות נמוכה לאחר שאיבד מהאנרגיה שלו בהתנגשות הראשונה יצר את Messier A ו"השפריץ "חומר על השפה המערבית ושובל ארוך יותר של חומר שנימשך כשובל שביט עד הגדה המערבית של ימת הפוריות .



להקפיץ אבן על  הירח



נסו להתבונן במכתשים במופעים שונים של הירח כאשר בכל אחד מהם יוארו המכתשים קצת אחרת ומזווית אחרת וניתן לראות פרטים שונים ממבנהים כל פעם . המראות היפים ביותר לדעתי הם כשגבול האור -צל  נמצא בקרבת המכתשים .
אז כל חובבי עצמי שמיים עמוקים המאפסנים את טלסקופיהם בלילות הירח - הנה לכם סיבה לצאת ולצוד עצמי Messier גם בתקופה זו . ובכלל הירח מלא באתגרים גם קשים יותר הדורשים עינים ומכשירים חדים וגם Seeing   טוב אך על כך בפוסטים ניפרדים.

שמיים צלולים
וצייד מוצלח

אמיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה