יום חמישי, 10 במאי 2012

הצביר התלוי על קולב בשמיים

אין כמו לסקור את שמי הקייץ במשקפת . משקפת קלה שאינה דורשת חצובה  . לשכב על הגב או על כיסא נוח ולצפות סתם כך ללא כל מטרה . אני אוהב להשתמש לשם כך במשקפת 12X50 אשר ברשותי מאז הבר מיצווה שזכתה בעשרות השנים שחלפו מאז לרכז לעיני אין ספור פוטונים של כוכבים , שביטים, גלקסיות ועוד יצורי שמיים למיניהם ( גם דורסים מעופפים ). יום אחד בעת שניסיתי לצוד את ערפילית המשקולת M27 בין ראש החץ של SAGITTA לקבוצת ברבור ושיטוט באזור הבחנתי בקבוצת כוכבים מסודרת בצורה שלי הזכירה לראשונה את האות -  ב . מאז חזרתי שוב ושוב לקבוצה זו הבולטת על רקע העושר העצום של הכוכבים באזור זה הנמצא עמוק בקוו הראיה של דיסקת שביל החלב .


על מנת לאתר קבוצה זו במהירות ישנן מספר דרכים  - או שתאתרו את זנב החץ של SAGITTA ומשם עלו קצת למעלה וימינה או שמיתחו קיו בין הכוכבים הבהירים ALTAIR ו ALBIREO ומעט למעלה וימינה מנקודת האמצע של קוו זה תאתרו את הקבוצה . הקבוצה , שניתקלתי בה אז לראשונה ,ניראתה לי ברורה מדי מכדי שלא תקבל התיחסות ולכן בבדיקה מהירה התברר לי שמדובר בקבוצה הקרויה Coathanger או "הקולב " ואכן למי שאינו מצוי באותיות השפה העיברית זו האסוציאציה הראשונה שיכולה לעלות במוחו .


את קווי המתאחר העיקרים של הקבוצה , הנמצאת למעשה בגבול קבוצת הכוכבים "שועלון" או VALPECULA , יוצרים 9 כוכבים בבהירויות הנעות בין 5 ל 7 . הקבוצה נושאת את המספר   399 בקטלוג הצבירים הפתוחים של Collinder (אסטרונום שוודי שיצר קטלוג לצבירים פתוחים).
תשומת הלב לתצורת כוכבים זו הוסבה כבר לפני שנים רבות והא מתואר ע"י האסטרונום הפרסי Al Sufi ב 964 לספירה . אך מסתבר שניתגלה מחדש לאורך ההיסטוריה ע"י אסטרונומים נוספים ובין השאר ניזכר ע"י Brocchi - אסטרונום חובב כוכבים משתנים שהשתמש במדידות הפוטומטריות של חברי הצביר על מנת ליצור רפרנסים פוטומטרים להערכת שינוי עצמת הארה של משתנים באזור ומשום כך זכה לשם Brocchi's cluster .  אך האם באמת מדובר צביר ?
הגדרה של צביר מתיחסת לכך שחברי הקבוצה נוצרו מאותו ענן גז ונימצאים בקשר גרביטציוני בינהם ונעים יחדיו בחלל משום כך גם תנועתם בחלל ביחס לכוכבי הרקע -Proper motion- מתואמת . אם המצב אינו כך ומדובר פשוט בסידור מקרי של כוכבים יחסית לקיו הראייה שלנו הרי לא מדובר ב Cluster  אלא ב Asterism . מספר מדידות שבוצעו לאחרונה הראו שאכן לא מדובר בצביר .
למרות זאת , עובדה זו אינה גורעת מיופי הקבוצה כאשר מתבוננים בה במשקפת או בטלסקופ בהגדלות נמוכות מאוד (מתחת ל X30 ) . מאזורים חשוכים כמו בנגב או ברמת הגולן ניתן אף להבחין בעיין בלתי מצויידת בקבוצה  ככתם אור לא ברור .   לאחר שהתרשמתם מהמראה  הפאנורמי של הקבוצה החליפו עינית בטלסקופ ועיברו להגדלה משמעותית יותר וסיקרו את קצה הקולב המערבי . באזור זה תבחינו בצביר נוסף ב"תלוי על הקולב " הרי הוא NGC6802 .



NGC6802 -צביר תלוי על קולב

הצביר הנ"ל שניראה כמו צביר גלובולרי בצילום הוא למעשה צביר פתוח (אמיתי הפעם) שמהווה אתגר תצפיתי . דורש שמיים חשוכים ומפתח טלסקופי גדול (רצוי מעל 8 אינט"ש ) . הצביר ניראה אך בקושי ושימוש בראייה מוסבת יכול לעזור לגלות פרטים נוספים בו .
דווחו על ניסיונכם בצפיה בצביר. והצלמים שבינינו - הנה נושא  צילום מעניין.

שמיים צלולים

אמיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה