יום שישי, 25 במאי 2012

איך זה שכוכב אחד לבד מעז

מזמן לא צפיתי מהמדבר . למעשה אם אני חושב על זה - מאז הפרסאידים של שנה שעברה . זה לא שלא צפיתי , הטלסקופים שלי לא נחים לרגע  והם שטופים בפוטונים מהחלל החיצון אם זה בתצפיות מחצר ביתי או מרמת הגולן אבל תצפית מהמדבר טומנת בחובה ,בשבילי, חוויה מיוחדת ותחושה מיוחדת שאין באף מקום אחר . אולי זה השקט , אולי זו הפשטות והקדמוניות של הטופוגרפיה בשילוב עם השמיים . בקיצור ,התגעגעתי , ולכן לאחר שלמדתי מעל הודעות הפורום שיוסי חורי ויואב מתכוננים לרדת למחנה הנטוש  ביום חמישי הזה החלטתי שאני מגיע . אפילו שחזרתי לפנות בוקר מביקור עבודה בגרמניה ....
שינה טרופה של מספר שעות ויוסי מעיר אותי בטלפון (לפי בקשתי ) ומודיע לי שהתנאים ניראים טוב ויורדים. ואני חצי ישן מתחיל לארוז את הציוד .  כבר מראש החלטתי שזו תהיה התצפית הרצינית הראשונה של הרכישה האחרונה שלי - רפרקטור אכרומטי 6 אינט"ש ב F5.9 - למעשה מכשיר תוצרת המזרח הרחוק מאלה השוטפים כרגע את השוק המשווק ע"י חברת CANADIAN TELESCOPES . המכשיר קיבל ביקורות מצוינות ועד עתה בתצפיות מחצר ביתי ענה על כל הצפיות - חד ,תיקון פריפרי טוב ואברציה כרומטית מינימלית . סיקרן אותי לדעת כיצד יתפקד תחת שמיים חשוכים במיוחד עם מתאם ה ALT AZ החדש שקניתי UNISTAR DELUX המתחבר על גבי חצובת ה LX90 שלי .
אז זרקתי בזריזות גם כמה עיניות לתיק - שלוש של NAGLER T4    בארכי מוקד של 12 17 22 ממ ואחת של NAGLER T6 5 MM (לכפולים ).  כמו כן אטלס ומפות כפולים . קצת בגדים חמים ויצאתי לדרך  .

הנהיגה לדרום תמיד משרה עלי רוגע , במיוחד כשהנוף הופך לחום ופשוט - אני אוהב את המדבר .  קבעתי להפגש עם יוסי ויואב במנטה בכניסה לשדה בוקר . אני יושב על כוס קפה ונהנה מן המדבר והשקט כאשר לפתע אני מבחין במכונית קטנה ולבנה הדחוסה עד אפס מקום בציוד אסטרונומי עם שולחנות תצפית וטריפודים המקובעים על הגג - יוסי ויואב הגיעו . אין עוד הרבה אור ואנו לוקחים קפה לדרך וממשיכים למחנה הנטוש . מגיעים לשטח , שקט מוחלט ורוח קלילה מקדמת אותנו ואנו מתחילים להתמקם.ואז מתחיל להתנגן בראשי השיר שלא יוצא לי מהראש שילווה אותי לאורך כל התצפית .(הרגישו חופשי ללחוץ play ולהמשיך לקרא).



מתחילים להרכיב את הציוד  . אני נחרד לגלות ששכחתי לקחת את ה DIAGONAL שלי - ככה זה שאורזים במהירות , ללא    Check list   וחוסר בשעות שינה . יוסי מציל את המצב ומשאיל לי DIAGONAL . חברים - תמיד תעבדו עם Check list כל חובב יאמר לכם שזו לא שאלה של אם אלא של מתי תגיעו לתצפית עם כל הציוד אך ללא פרט קטן אך חיוני שלא יאפשר לכם לתצפת ....



רק שירד כבר החושך - אפוכרומט(מימין ) ואכרומט (משמאל) ממתינים .

הציוד מוכן , הטלסקופ ניצב גאה ומצפה לרדת החשיכה תוך השוואת טמפרטורות עם הסביבה . אני מאפס את הפיינדר על  נגה הנמצאת מעל האופק ,מקטינה את המרחק הזוויתי בינה לבין השמש והופכת לסהר יותר ויותר דק ככל שהימים עוברים . נגה אכן ניראית כסהר דק - אולי הדק ביותר שאי פעם ראיתי אותה .    כולנו מציבים כמטרה ראשונה את השביט   Biela - שביט מחזורי קצר יחסית (6.6 שנים) הנמצא 222 מליון ק"מ מאיתנו . השביט בבהירות 7.7 נימצא כעת בתאומים ממש לרגליו של התאום Pollux . לכאורה מטרה קלה אך עם רדת החשיכה השביט כ 30 מעלות מעל לאופק המערבי וממש מעליו באזור החלציים של Pollux נמצא ירח , אמנם סהר דק אך מספיק קרוב על מנת ליצור זיהום אור המאיר את השמיים ומעלים את השביט מעיני הסורקות . לאחר כרבע שעה של חיפושים   אני מתיאש .  מתוסכל אני שם לב שCORVUS עומד יפה בדרום ואני מפנה את הטלסקופ לעבר גלקסיית הסומבררו M104 . אני מאוד אוהב את תהליך המציאה של הגלקסיה הזו ולמעשה ישנם סימני דרך נחמדים המובילים אליה . ממש מעל CORVUS ישנה תצורת כוכבים משולשת הנקראת STARGATE ומימין לה מעיין חץ כוכבים ( דגם מוקטן של   Saggita ) המצביע על הגלקסיה . חיש קל נמצאת M104 וניראית לא פחות טוב ממה שאני רגיל לראות דרך ה SCT 8 אינט"ש . 

אכרומט 6 אנט"ש ניצב גאה - ויש לו על מה !
לאחר מכן בחנתי את הטלסקופ על מגוון כפולים ו DSO לא אלאה אתכם ברשימה הארוכה של העצמים בהם צפיתי אך אומר שהמכשיר חד להפליא  ונטול אברציות כרומטיות אלא רק בעצמים בהירים מאוד ונקודתיים כדוגמאת ווגה .  הפרדה של אפסילון  בוטס ופורימה היא דבר של מה בכך עבור הטלסקופ הזה ולא זיהיתי הבדל בחדות בינו לבין מגוון האפואים שברשותי גם הצבעים ניראים יפה וללא אברציות .  על מנת להציב רף מעט יותר גבוהה בחנתי גם את     Nu Scorpi - הנמצא ממש משמאל לעוקץ העקרב - מדובר ב "כפול כפול" שני זוגות במרחק 41 שניות קשת בינהם כאשר זוג אחד מופרד ב 2.3 שניות והשני 0.9 . הראשון מהוה מטרה נחמדה לכל טלסקופ והרפרקטור מראה את הזוג יפה . השני זו כבר מטרה אתגרית גם למפתח של 6 אינטש ומהווה מבחן לחדות , קולימציה ואברציה כרומטית . הרפרקטור מראה גם את הזוג השני מופרד (X180 ) כאשר החברים נושקים אחד לשני . על מנת לקבל אישור סופי על איכות המכשיר הפנתי אותו ל"שר הטבעות " . כאן חיכתה לי הפתעה נעימה . ב X180 שבתאי ניראה חד כסכין עם מרווח קאסיני הניראה היטב וכמו כן שלל פרטים על כוכב הלכת עצמו.   אברציה כרומטית ?  NADA !! כל כמה שהתאמצתי לחפש לא מצאתי כזו . ממש תמונה כמו ב APO או SCT . על מנת לוודא שלא העיפות היא זו המתעתעת בי קראתי ליוסי חורי שיציץ ואכן NADA !.   בנוסף לחדות ,רפרקטור 6אינט"ש נותן גם איסוף אור מכובד ותענוג לסרוק עימו צבירים פתוחים גלקסיות ושדות כוכבים. M13 ניראה כאבק יהלומים המופרד עד לליבה , גם הפרופלור ניראה ובאותו שדה גם הגלקסיה הסמוכה NGC6207 .   עונה זו של השנה  מאפשרת התבוננות בשתי גלקסיות EDGE ON מהיפות בשמיים הנמצאות לא רחוק אחד מהשני .לא מדובר בסתם גלקסיות EDGE ON -כאלה יש הרבה . במקרה שלפנינו מדובר בגלקסיות הניראות ארוכות מאוד  ודקות - כמו צלחות מעופפות  מהמרשימות בשמיים  אחת היא ה SILVER NEEDLE הלא היא NGC4424 בכלבי צייד והשניה היא NGC4565 בשיערות ברניקה הניצבת במקום בו ניראית כסיכה המחזיקה את שערותיה  - ממש נושקת לצביר . שניהן ניראו היטב  עם המכשיר ושדות הכוכבים המקיפים אותן יצרו תמונה יפיפיה . המראה היפה ביותר לטעמי היה עם ה NAGLER T4 12 MM שהפיקה הגדלה של 75 .  כך המשכנו. אני צופה ויואב ויוסי מצלמים ומתעדים את השמיים עד לרגע בו ניסיתי לצוד את ערפילית עין קליאופטרה בדולפין ושמתי לב שאני כמעט ולא מבחין בכוכבי הקבוצה .  מסך דק של ענני צירוס החל להפריד בינינו לבין הכוכבים ולקראת 3 בלילה הבננו שאין טעם להמשיך . למרות זאת ביליתי כמה שעות בצייד עשרות עצמים ומעל לכל הבנתי שהאכרומט שבידי הוא פשוט אוצר . פעם ראשונה שבעזרת מכשיר אחד אני יכול להתמודד גם עם מגוון גדול של DSO וגם עם כפולים אתגריים .  מה עוד ,שבעזרת מתאם הUNISTAR DELUX , לאחר שאיזנתי את הטלסקופ ,אני משתמש בו כמו בדובסוני . ללא נעילה . פשוט מכוון בקלות לאזור המטרה וצד עצמים ולאחר מכן יכול גם בהגדלות גדולות לבצע תיקונים עדינים בשדה הראיה .

 Canadian Telescopes 6'Achro cockpit view

"ניצלנו " את תנאי השמיים לקיפול מוקדם של הציוד ולגניבה של כמה שעות שינה לפני הנהיגה הארוכה חזרה . בבוקר ניראו ענני הצירוס הדקים והגבוהים שהרסו לנו את המשך התצפית . אך אני , מרוצה עד הגג ממה שהספקתי ומביצועי המכשיר זימזמתי כל הדרך הביתה את השיר על הכוכב שהעז . כולל בעת פריקת הציוד מהאוטו .  לאחר מקלחת טובה (כן ,שרתי גם במקלחת ) ניכנסתי סוף סוף למיטה כשזכרון התמונות מהלילה  מבעד לעינית מלוות אותי עד שנירדמתי .

שמיים צלולים
אמיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה