יום שישי, 4 במאי 2012

"שני אורות בליל" - PORRIMA

כמו שכתב יצחק שנער (והלחין לאחר מכן מרדכי זעירא) :

``שני אורות בליל
לי רומזים פתאום
מה אומרות עינייך
בלי לומר עד תום ``


כמו בשיר , כך גם דרך עינית הטלסקופ , PORRIMA הלא הוא Gama Virginis  מהווה מערכת של שתי שמשות צהובות
וזהות בבהירותן . ממש "שני אורות בליל " .   ומה אומרות העינים ? הרבה תלוי , מסתבר, בתקופה בה צופים במערכת . 
לאורך השנים ההפרדה נעה מרמיזה בלבד ועד להפרדה יפנ וברורה.

בתקופה זו של השנה  עולה קבוצת בתולה לקרבת הזניט בשעות הערב המאוחרות ומתמקמת לה בדיוק במקום ובשעה הנוחים לחובב הממוצע הרוצה לספק את מאוויו האסטרונומים באמצע השבוע מבלי להאריך מדיי את התצפית ולהיכנס למיטה בשעות הלילה המאוחרות  .  בלב קבוצה זו נימצא PORRIMA - אחד הכפולים האתגריים ההולך ונהיה נגיש יותר לטלסקופי חובבים משנה לשנה .
PORRIMA - אתגר מתאים לחובב הקצר בזמן

מדורי הרכילות בפורומי חובבי הכפולים השונים מלאים במידע שאלות ודיווחים על תצפיות במערכת מעניינת ויפה זו .
ומדוע כך ?

במרחק 39 שנות אור מאיתנו שוכנת המערכת המורכבת משני חברים בהירים(3.5 ), ,שוים בצבעם  (צהוב ``שמש`` ) ובבהירותם במרחק ממוצע של 43 יחידות אסטרונומיות אחד מהשני . מחזור המערכת הוא כ 170 שנה - מהיר יחסית למערכות כפולות וזמן כזה המאפשר לחובב להבחין בשינוי במרחק ההפרדה משנה לשנה ולאורך שנים חובב יכול לחזור בכל עונה מחדש למערכת ולבחון אותה. 



במהלך שנות ה 90 היה PORRIMA מטרה נוחה ויפה לחובבים בהפרדה של כ 2.5 שניות שניראית יפה אף ברפרקטורים קטנים . מאז הלכה והצתמצמה ההפרדה וכך גם גדל האתגר עד שבשנים  2006-2008 ההפרדה היתה בלתי אפשרית  והגיעה למרחק ליניארי קטן ביותר  של כ 0.4 שניות קשת. מאז המערכת נמצאת בשלב ההתרחקות מהפריהליון והמרחק הזויתי בין החברים משתנה וגדל  במהירות  . הפרדות שדווחו לפני מספר שנים ואפילו לפני שנה אינם רלונטיות עוד  וכך ,בכל שנה עת מתחיל לזרוח PORRIMA בשעות החשיכה מופנים אליו הטלסקופים והחובבים בוחנים בסקרנות עד כמה ההפרדה ברורה ונוחה מהשנה הקודמת .. כעת נמצאים החברים במרחק זוויתי של כיותר מ  0.9 שניות קשת ובהחלט מדובר באתגר רציני אם כי אפשרי בהחלט ואפילו במפתחים צנועים יחסית .
כמובן כמו בכל מקרה של זוג קשה להפרדה דרוש seeing טוב.
 המרחק הליניארי בין החברים גדל במהירות



הנה רשמי תצפית מהשנה שעברה :

ברפרקטור 90 ממ בהגדלה של X200 לערך ניראו החברים כשמיניה עם קוו שחור לא ברור בינהם השמיים היו יציבים . ערב לאחר מכן עם אטמוספיירה יציבה פחות ובשימוש ברפרקטור 110 ממ ניראו השניים כמעט מופרדים ב X155 ( איירי דיסקים נושקים אחד לשני וטבעת רפרקציה ראשונה משותפת - מראה יפה בפני עצמו) וב X260 נראה מופרד לחלוטין אך ה SEEING הגרוע יחסית מנע תמונה חדה .


PORRIMA ממוקם קרוב למישור המילקה . עובדה זו יוצרת מפגשים קרובים ואף התכסויות של הכוכב ע"י הירח וכוכבי הלכת . אחד כזה היה במהלך שנה שעברה  עת שבתאי התקרב לכדי 1/4 מעלה מ PORRIMA  אני זוכר את המעקב היומי אחר השניים כאשר בהתחלה היה נחמד לצפות בשבתאי וירחיו ולהסיט הטלסקופ מעט על מנת לבחון את ההפרדה של PORRIMA . בכל לילה נידרשה נגיעה עדינה יותר בטלסקופ עד שלבסוף בלילה אחד היה ניתן לראות את השניים בשדה אחד ( נדמה לי שזה היה עם ה TMB 92 SS )- גם את שבתאי וירחיו וגם את PORRIMA המופרד.

אז איך יראה PORRIMA השנה ? לא צריך להתנבא . פשוט הפנו אליו הטלסקופים וגלו בעצמכם !!

שמיים צלולים

אמיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה