יום רביעי, 16 במאי 2012

מי אתה Niccolò Cacciatore ?

לא יודעים ?  ואם ארמוז שמדובר באסטרונום איטלקי שהנציח שמו בכוכבים -זה יעזור ?  כניראה שלרובכם לא . אלא אם כן התעמקתם בשמות הכוכבים בקבוצת דולפין (Delphinus )  .

ודאי לא פעם בעת ששכבתם על הגב וצפיתם בקבוצות הכוכבים ממקום חשוך שאלתם את עצמכם מה עבר בראש הקדמונים , כאלה או אחרים , שנתנו לקבוצות הכוכבים את שמם . הרי צריך דמיון מפותח על מנת לדמיין את העגלה הגדולה ,בתולה ועוד . מעטות הן קבוצות הכוכבים אשר בהתבוננות בהן הדמיון לשמם קופץ ישר לעיניים. הקבוצה דולפין בהחלט יוצאת דופן בהקשר זה ומבט חטוף בקבוצה השוכנת מתחת כנפו המזרחית של ברבור (Cygnus )  מיד מעלה  דמות דולפין המקפץ מהמים.


דולפין - בהחלט "קופץ "לעיין

 קבוצת דולפין  , מבין הקטנות שניתן למצא בשמיים , למרות גודלה מכילה כמה אבני חן לצפיתנים ובינהם אחד הכפולים היפים בשמיים - Gama Delphinus   אותו נזכיר מאוחר יותר .   שמות הכוכבים הבהירים בקבוצה : Alpha Delphinus  - Saulocin ו Beta Delphinus-Rotanev    על גבו של הדולפין הציבו  חידה בפני היסטוריונים אסטרונומים . לא נימצאה כל מקבילה באיטלקית , לטינית ,אנגלית ,ערבית ועוד שלל שפות שתרמו לשמות הכוכבים הבהירים בשמיים. שמות הכוכבים הופיעו כבר ב 1814 בפירסום של קטלוג הכוכבים של Palermo אך לא נודע מקור שמם.



מי שטען לפיתרון החידה הוא האסטרונום האנגלי Thomas William Web . כאמור . שמות הכוכבים ניזכרים לראשונה בקטלוג הכוכבים של Palermo   שפורסם ע"י האסטרונום Giussepe Piazzi (רב מעללים שגילה בין השאר את האסטרואיד ceres )שעמד בראש מצפה Palermo . הקטלוג הכיל שמות 7646 כוכבים והיה מתקדם לזמנו. ל Piazzi היה שוליה , שאפתן כניראה ,ששמו היה Niccolò Cacciatore שירש לבסוף את ניהול המצפה מ Piazzi.
השורות הבאות ניראות כלקוחות מספרו של דן בראון "צופן  דה ווינצ'י" :
Webb הראה שתרגום שמו של Niccolo לאנגלית הוא  Nicholas Hunter ובלטינית Nicolaus Venator . כעת כיתבו את שמו הלטיני של Niccolo בצורה הפוכה . מה קיבלתם ?  - Rotanev  Sualocin  - נשמע מוכר ? אכן ,אלו שמות שני הכוכבים הבהירים בקבוצת דולפין .  האם מדובר בסוג של בדיחה ? חידה  ש Niccolo השאיר להיסטוריונים לפענח? מדוע לא הנציח שמו בצורה ברורה יותר ? האם Piazzi התנגד ?  כניראה שלעולם לא נדע  אך השאלה מנקרת בראשי כל אימת שאני מרים ראשי לשמיים וצופה בדולפין.

Niccolò Cacciatore -מה עבר לו בראש ?

שני הכוכבים המדוברים הם גם כוכבים כפולים . ביטא הוא מערכת כפולה עם זמן מחזור מהיר מאוד של 26 שנה אך ההפרדה נעה בין 0.2 ל 0.65 שניות קשת - מעל ליכולת ההפרדה של החובב הנילהב ביותר . אלפא ,לעומת זאת , מהווה אתגר מסוג אחר - ההפרדה היא של כ 30 שניות קשת אך הפרש הבהירויות הוא 9.5 מגניטיודות (השותף הוא13.5 ) כלומר הוא חלש יותר 6000 פעמים משותפו ....  מה שדורש מכשיר עם מפתח מכובד ולילה חשוך עם חדירות טובה . ניתן גם להשתמש בפטנט - להוציא את השותף הבהיר משדה הראייה על מנת שלא יאפיל באורו על השותף החיוור .
על מנת שלא נצא מתוסכלים מנסיונות ההפרדה של אלפא וביטא דולפין -  כוונו את הטלסקופ ,אפילו בהגדלה צנועה יחסית של X50 לחוטמו של הדולפין - שם תמצאו את הכפול הניפלא Gama Delphini .  אחד הכפולים היפים בשמיים ..




בהפרדה נוחה של 9.6 שניות נחים להם שני שותפים בהירים יחסית (4.3 ו 5.1 מגניטיודות ) במרחק של 100 שנות אור מאיתנו .  אך הצבעים !  אוי הצבעים !  הראשי צהוב זהב  ושותפו כחלחל או ירקרק - ישנם דיווחים שונים וכניראה יש תלות   במפתח הטלסקופ ורגישות עינו של המתבונן לצבעים . גמא נושא גם את המספר הקטלוגי Struve 2725  - שהיה למעשה הראשון שהבחין בו בשנת 1830 .
כל מכשיר במפתח צנוע אמור לגלות את המחזה הניפלא הזה .
שמיים צלולים
אמיר

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה