יום ראשון, 13 במאי 2012

לרדוף אחר התחזית

ספורט הדאיה הוא ספורט של אנשים המכורים למזג האוויר ובמובנים רבים אנו חיים לפיו, מתמכרים לתחזית ומתכננים את סופי השבוע בהתאם למשחק המתמשך של שקעים ורמות בטרופוספיירה. כבר במהלך השבוע אנו מנסים להבין להיכן נושבות הרוחות (תרתי משמע). לעיתים תכניות משפחתיות ,עבודה ,טיולים ועוד ניקבעים ומוזזים על פי תחזית מזג האוויר (מזכיר לכם משהו מאסטרונומיה ..?) .  במין טקס  קבוע  בסופי שבוע ובחגים בין 6 ל 7 בבוקר יושבים המכורים לדאייה לייד המייל ומחכים לפירסום התחזית לדואים באותו יום .
כך גם עשיתי אנוכי בשבת האחרונה בבוקר  והנה מה שפלט המחשב :

השרות המטאורולוגי: נאה, הטמפרטורות יעלו והלחות תרד. בהרים ובפנים הארץ ייעשה חם מהרגיל בעונה.
טמפ' מקס' להיום: באר שבע-33 מע', עמק יזרעאל 33 מע' ,' ירושלים 28  מע' ראש פינה :30 מע'
מפה סינופטית: רכס חלש מעל מזרח הים התיכון. שקע רדוד במרכז מצרים נע מזרחה.
רוח:   צפון מערבית 7-15 קשר.
כסות עננים: .
תנאי דאיה לפי ה SOARCAST%: אינורזיה ב500 רגל ומעל איזותם לגובה 3000 רגל ומעל מפל של 3 מע' ל 1000 רגל עד גבה 6000 רגל.ומעל 1 מע' ל 1000 רגל עד גובה 8000 רגל.

מגידו": גובה 200 רגל , טמפ' .מקס 33 טריגר 28 מעלות . תנאים מצויינים לגובה 6100 רגל עם פוטציאל ל 7300 רגל. בסיס ענן 7100 רגל.

תחזית כזו משאירה אותך עם רגשות מעורבים - מצד אחד צפויות תרמיקות חזקות שיביאו אותך לגובה 6000 רגל בסבירות גבוהה .  מצד שני יהיה חם . מאוד חם.  קוקפיט הדאון אינו ממוזג כמובן והבועה השקופה יוצרת "אפקט חממה" כך שכשאתה יושב בקוקפיט וממתין להמראה דומה הדבר בקייץ לסאונה ורק בטיסה חודר זרם אוויר קר לחופה . ככל שאתה גבוה יותר כך קר יותר ( ירידה של כ 2-3 מעלות ל 1000 רגל בממוצע ).


המשרד שלי ב ASW15 - ללא מזגן




הגעתי לשדה בשעת בוקר מוקדמת עם שאר המכורים וגיליתי שלי יצא באותו יום לטוס ב ASW15 - דאון נחמד שאני מאוד אוהב לטוס בו .  סחבתי את הדאון ללין הדאונים ולאחר תדריך הבוקר התחלתי בביצוע הבדיקות היומיות  לדאון - בדיקת חופשיות הגאים ,מעצורי אוויר , כבלי ניתוק ,התאמת הדוושות והכסא לממדי ,הליכה סביב לדאון וסקירה ויזואלית , חיבור מצברים ובדיקת קשר  ולבסוף חתימה בספר הדאון . מרגע זה מתחילה ההמתנה .
לראות עדת טייסי דאונים ממתינים להתחלת  התנאים היא מראה מצחיק . זר לא יבין זאת , תארו לכם חבורת אנשים עם משקפי שמש ו"כובע רפול" מסתובבים על המסלול עם העינים נשואות לשמיים. מחפשים כל רמז אפשרי להתחלת ה"תרמיקות" הרי אלו אותם זרמי אוויר הגורמים לנו להשאר באוויר ולצבור  גובה  . מה מחפשים ? דורסים וציפורים אחרות המסתובבות בזרמי אוויר עולים . התחלה של היווצרות ענני קומולוס , משבים פתאומים וחולפים המרימים קש,ושאר עצמים אל האוויר ועוד מני רמזים שרק עיין דואה תבין.

הדאונים מוכנים להתחלת התנאים

לבסוף , שטמפרטורת הקרקע מגיעה לערך הנכון בו היא מחממת את האוויר הנח עליה מספיק על מנת שיתחיל להתרומם מעלה - או אז מתחילה המולה על המסלול . דומה הדבר לטייסת קרב המוזנקת אל מטרה. טייסים ממהרים את הדאונים . מטוסי הגרירה מתחילים לעבוד וזה אחר זה ממריאים הדאונים לאוויר . כך גם אני . כבר בגרירה מרגישים את בועות האוויר העולות . האוויר לא יציב - מצוין !!!. נקלעים להרבה כיסי אוויר - מעולה !!  והמטוס הגורר והדאון שמאחוריו נעים מטה ומעלה כמו בובות על חוט - לא יכול להיות יותר טוב !! .  טייסי דאונים אוהבים אזורים שטייסי מטוסים אוהבים להתרחק מהם ....
משתחרר בתרמיקה ב 2000 רגל מעל הקרקע . ומתחיל להסתובב הואריו ( מכשיר המורה על נסיקה ושקיעה , בין השאר בחיווי קולי )  לא מפסיק לצפצף . וגם הישבן וגם מד הגובה מצביעים על טיפוס . האם התחזית תתממש ?.
תרמיקה טובה מעל צומת מגידו מביאה אותי ל 4000 רגל ואני מבחין למטה בין העצים באוהל ציבעוני ,מכוניות חונות בשדה החיטה הקצור . אני ניזכר במוזיקה הרעשנית שנישמעה כל הבוקר ומבין שאני חוזה במבט אווירי של after party .
 לדעתי אני חוגג יותר :-) . 


חוגג בתרמיקה מעל ה AFTER PARTY



מדי פעם מצטרפים דורסים לתרמיקה ומראים לי בדיוק היכן מרכזה  . החיות האלה מרגישות, בגופן את זרמי האוויר העולים והם אומנים בדאייה ובניצול מיטבי של זרמי האוויר  אני מחפש אותן כל הזמן ומסתובב איתן.
כך נמשכת הדאייה , אני לא מצליח גם לאחר שעתיים באוויר להגיע לגובה התחזית ץ מה לעשות ? לא תמיד זה מצליח והתחזית באמת ניראתה אופטימית מדי אך לי  זו  היתה בסך הכל דאיה נחמדה. הגיע זמן לנחות . הסתיים עוד יום שבת במשרד.

אמיר

2 תגובות:

  1. ממש כייף לקרוא את כל מה שאתה כותב.
    אני מעריץ אותך על הזמן והמרץ שאתה משקיע .
    תחזקנה ידיך!
    גלעד

    השבמחק
  2. תודה ידידי .
    תגובות כאלה מניעות אותי .
    נתראה תחת השמיים

    השבמחק