יום שני, 21 במאי 2012

To go to or not to go to

תצפית של קבוצת אסטרונומים מתאפיינת בד"כ בשקט . מדי פעם ציפור לילה משמיעה קולה או איזה מטאור משמיע קול פילוח ושריפה באוויר . פעם ,הרעש המכאני היחידי שניתן היה לשמוע היה תיקתוקו המונוטוני (והנעים ומרגיע משהו לטעמי) של מנוע עקיבה טלסקופי הנע לאיטו בקצב 15 מעלות לשעה .
אני זוכר את הרגע שלראשונה הופיעו רעשים שונים וזרים - מעיין פרצים מכאנים קצרים ורועשים המפירים  את שלוות התצפית .שאנו החובבים הוותיקים לא היינו רגילים אליהם .

 ה GOTO בא לעולם .

אני מניח שלרוב הקוראים מוכר המושג ולכן בקצרה אספר שמדובר על חצובות ממונעות בשני הצירים המוחברות למעיין מחשבון בעל בסיס נתונים . רצית לצפות בגלקסיה ?  בכפול ? בערפילית? נא הקש את מספרם הקטלוגי או בחר מבסיס הנתונים  והנה הטלסקופ מקשקש ומגרגר כמה עשרות שניות ובבקשה - שים עינך בעינית  וראה זה פלא ! אתה צופה בעצם שבחרת !

ניתן לחלק את חובבי האסטרונומיה לקבוצות לפי מדדים שונים . אחד מהם הוא מידת השימוש ,ואם בכלל בפונקצית ה GOTO  על מנת לאתר עצמים בשמיים .אני אומר בכוונה לאתר ולא "לצוד" ואבהיר כוונותי מאוחר יותר .   אמשיך ואומר שבנושא זה אין אמת אבסולוטית , אין נכון או לא נכון , דומה הדבר לוויכוח בין רוכבי אופניים על יתרון רכיבת כביש לעומת רכיבת הרים או חובבי הצילום הנחלקים למחנה NIKON ומחנה CANON .

כך ניראה האטלס שלי -היכרות אינטימית

אבל כאן אני רוצה דווקא להציג את הפילוסופיה שלי בעניין.

בשבילי להיות חובב אסטרונומיה משמעו להכיר את השמיים היכרות אינטימית ועמוקה . להרים את הראש לשמיים לעבר קבוצת כוכבים ומייד לזהות אותם בשמם ולדעת ,גם אם אני לא רואה בעיין , ששם ליד הכוכב הבהיר ההוא שוכנת גלקסיה  X  ומתחתיו ,באמצע הדרך בינו לכוכב השכן שוכנת ערפילית פלאנטארית Y . אני אוהב לצאת אל מתחת לכיפת השמיים ולדעת את סיפור הדרך של איך להגיע לעצם כזה או אחר ומהם הכוכבים ותצורות הכוכבים שאפגוש בדרך.
לאחר שנים של תצפית ואימון יכול החובב המנוסה להגיע למצב בו יוציא את הטלסקופ תחת כיפת השמיים וללא מפה יוכל להעסיק את עצמו במציאה של עשרות מטרות שאינו רואה בעיין . דומה הדבר לטייל המכיר את השטח ,הטופוגרפיה החי והצומח שבו על בוריים .

ואם למצא עצם אסטרונומי חמקמק חפצנו ? אני חסיד של השימוש במפה . רק כך בהתאמת המפה לשמיים . דילוג מכוכב לכוכב עד מציאת העצם הנכסף או שמא אומר צייד העצם הנכסף. רק כך יכיר החובב היטב את השמיים היכרות מעמיקה .
דומה הדבר למיווט בעזרת מפה לעומת GPS . כל מי שנעזר ב GPS על מנת להגיע לנקודה מסוימת יודע שההגעה היא מהירה ויעילה אך ללא כל היכרות עם השטח ולעיתים אפילו עם האתרים השכנים .  ניתקלתי בחובבים ותיקים שזמן ארוך השתמשו בGOTO אך כלל לא ידעו באיזה קבוצה נמצא העצם ובודאי לא להגיע אליו לבד .


בנק מטרות כפולים באוריון

לדעתי , לנווט בשמיים הוא אמנות כמו ניווט בשטח .

אז...To go to or not to go to ?   כמו שהזכרתי קודם , אין אמת אבסולוטית . יש שיאמרו שלא מעניינת אותם ההגעה אל היעד אלא ההתבוננות בעצם עצמו ,צילומו, ציורו והם רוצים לישם זאת על כמה שיותר עצמים בליל תצפית - הם צודקים ! בתחביב הזה יש הרבה פנים וכל אחד מוצא מה שמתאים לו . אבל חלק מהחובבים החדשים הרוכשים מכשירים עם GOTO מובנה אינם מקבלים את ההזדמנות למצא בעצמם את העצמים ולהחשף לקסם של הניווט והכרת השמיים האינטימית.

שורה התחתונה - איני פוסל את השימוש ב GOTO אך אסור לשכוח את אמנות ה STAR HOPPING  ולדעתי , לחובב החפץ בהיכרות אינטימית עם השמיים אין תחליף מאשר שימוש במפה וניווט ליעד . אז .....כבו מדי פעם את המחשב והמנועים - וצאו לצוד!!

שמיים צלולים

אמיר  

3 תגובות:

  1. GOTO זה טוב ומצוין. מעולה לצלמים שיודעים בדיוק מה הם צריכים וגם ככה זמנם יחסית קצר ולכן צריכים למצוא ולהגיע לכל אוביקט במהירות.
    באוביקטים רבים, עצם ההגעה לאוביקט, החיפוש שלו, ההתבוננות במפה והקפצה מכוכב לכוכב אז שאיזו פלנטרית חיוורת מופיעה או שריטת גלקסיה מהנה לא פחות מהתצפית באוביקט עצמו.
    שימוש ב-GOTO יכו להיות יעיל למשל במרתון מסייר, כי אז באמת יש הרבה עבודה. מצד שני חוקי המרתון הלא רשמיים פוסלים שימוש ב-GOTO שכן עיקר העניין במרתון הוא לא לראות את האוביקטים (את זה אפשר גם לעשות בבית בניחותא בתמונות שהאבל צילם) אלא היכולת להגיע אליהם אחד אחרי השני...

    השבמחק
    תשובות
    1. כמובן שאתה צודק. הרי כתבתי שכל אחד מוצא פן אחר בתחביב ואין אמת אבסולוטית. הצגתי את הדברים כפי שאני רואה אותם אולי להאיר פינה מעט נישכחת בתחביבינו שבעידן המכשירים החדשים ישנם חובבים ש"נמנעת" מהם החשיפה אליה .

      בנוגע למרתון מסייר - זה בדיוק האתגר המישם את רעיון ה"צייד" ומאתגר את החובב למצא דרכו בשמים בעזרת מפה בזמן נתון ולהספיק להגיע לכל העצמים.
      לבצע את מרתון מסייר עם GOTO הרי משול הדבר להשלמת מרחק ריצת מרתון בעזרת מכוניתך ....

      מחק
  2. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק